Visionerna och strategi för Deans forum lades upp vid ett möte där KTH var värd. Deans forum är ett nätverk för ledare för olika tekniska lärosäten.

Deans forum för framtiden

SAMARBETE

Publicerad 2014-02-07

Hur ska vi tillsammans skapa en ingenjörskonst som kan möta framtidens utmaningar?
Det var en av frågorna på agendan då Deans forum, ett globalt nätverk för några av världens mest framstående tekniska universitet, träffades på KTH.

– Det är ett viktigt och intressant samarbete med framstående partners som jag hoppas ska utvecklas ytterligare, sade KTH:s rektor Peter Gudmundson, som är värd för sammankomsten.

Deans forum startades år 2010 av professor Takehiko Kitamori, från Tokyo universitet i Japan och IBM Watson Research Center i USA.

Nätverket träffades för första gången i Tokyo 2011. Deltagarna är ledare för några av världens mest prestigefulla och namnkunniga universitet och deras tekniska fakulteter som bland annat UC Berkeley College of Engineering, MIT School of Engineering, ETH Zurich och en grupp franska lärosäten.

– Efter kärnkraftskatastrofen i Fukushima kom jag på idén. Då blev det både tydligt och visade hur angeläget det är med samarbete mellan hög kvalitativa tekniska lärosäten och samhället. Samarbete är avgörande för att möta framtidens utamningar, sade Takehiko Kitamori och påpakde att utbyte både på student- och forskarnivå är en annan viktigt syfte för nätverket.

– Med rätt blandning av människor kan vi åstadkomma storverk, sade  Mark Ritter från IBM Watson Research Center.

Deans forum är ett nätverk för olika tekniska lärosäten runt om i världen. Fr v nedre raden Michael Handford,Seiji Morimoto, Peter Gudmundson, Takehiko Kitamori, Per Berglund. Andra raden fr v Koichi Maekawa, Thibaut Skrzypek, Mamoru Mitsuishi, Mark Ritter, Baladi Baladi, Richard Thummel och Naoto Sekimura. (Foto: Håkan Lindgren)

Som inledning hölls en workshop på temat ”brainlike computing” om hur framtida informationsbehandling i datorer kommer att bli allt mer lik hjärnan och hur den fungerar.

Tanken är att man inom nätverket ska bolla tankar och ideér samt inspirera och samarbeta med varandra i arbetet att skapa framtidens ingenjörskonst och forskning för ett hållbart samhälle.

Ingenjörsutbildningar som kan utbilda framtidens ledare, tvärvetenskapliga samarbeten och att utveckla akademins  samverkan med industrin är några av visionerna för forumet.

– För Deans forum gäller det nu att ringa in de viktigaste frågorna, sade  Mark Ritter från IBM Watson Research Center.

Text: Jill Klackenberg