Första gången KTH får Volvostipendium

Publicerad 2012-02-20

Håkan Frisingers stiftelse för transportmedelsforskning delar ut sitt stipendium för 2011 till professor Annika Stensson Trigell vid KTH. Tidigare är det bara forskare vid Chalmers och Lund som fått detta erkännande.

Annika Stensson Trigell, professor i fordonsdynamik vid KTH.

Stipendiet, som är på 250 000 kronor, får Annika Stensson Trigell för sin vetenskapliga excellens inom fordonsdynamik, initiering och ledning av KTH:s Transportplattform, samt koordinering av Gröna bilens nationella universitetsprogram i samverkan med svensk fordonsindustri.

Nominering till mottagare av Frisingerstipendiet görs av Chalmers tekniska högskola enligt en överenskommelse mellan Chalmers och Volvos Forsknings- och Utbildningsstiftelser (VREF). Beslut om stipendiet fattas av VREF:s styrelse.

Frisingerstipendiet började delas ut 2001. Sammanlagt har forskare vid Chalmers fått det sju gånger, medan forskare vid Lunds universitet fått ta emot stipendiet tre gånger.

Priset delas ut av Håkan Frisingers stiftelse vid ett seminarie som skall äga rum den 15 mars på Chalmers Hus.

Håkan Frisinger var vd för Volvo mellan årem 1983 till 1987 och styrelseordförande mellan 1997 och 1999.

För mer information om Annika Stensson Trigells insatser, kontakta henne på annika@kth.se.

Peter Larsson