Framtidens möbler är här

NYHET

Publicerad 2015-10-28

Hur ser det ut när framtidens uppkopplade prylar tar plats i en IKEA-katalog? Forskningscentret Mobile Life, där KTH ingår, har tittat närmare på Sakernas internet och skapat en katalog fylld med uppkopplade sängar, bokhyllor som skrivs ut på plats och madrasser som anpassar sig efter din kropp och knopp.

Ett utdrag ur IKEA-katalogen. Bild: Mobile Life

Lakanen FUMLA och TUMLA som kan kramas, drönaren KLIPPA som tar hand om trädgården och beskär äppelträden efter att den plockat jordgubbar i trädgårdslandet och LIV, en matta av riktig mossa som växer på vardagsrumsgolvet.

Så föreställer sig gänget bakom den fejkade IKEA-katalogen våra framtida hem.

Kia Höök, professor på KTH, föreståndare för Mobile Life samt projektledare för katalogen, berättar att den har tillkommit som ett sätt att ta reda på styrkor och svagheter med Sakernas internet, då med fokus på konsumentprylar.

– Vad händer på området och finns det någon unik svensk styrka är några frågor vi tittat närmare på. För att komma underfund med detta har en del av katalogarbetet gått ut på att intervjua så kallade "thought leaders", människor från företag som Ericsson, Google och IBM som är med och leder arbetet med Sakernas internet, berättar Kia Höök.

Kia Höök, professor i interaktionsdesign på KTH.

Dessa framträdande experter har fått svara på spörsmål som "Hur ser ni på konsumentmarknaden för Sakernas internet", "Vad händer" respektive "Vad händer inte". Arbetet har också handlat om att identifiera vilka problem som finns och varför människor ens ska ha uppkopplade grejer i hemmet. Enligt Kia Höök har en stor samlad kompetens lämnat ifrån sig kunskap som ligger till grund för innehållet i katalogen.

De 25 intervjuerna tillsammans med en del annat empiriskt arbete som studier av människors hem mynnade ut i en workshop, som i sin tur genererade IKEA-katalogen.

– Sakernas internet är på sin absoluta höjdpunkt rent trendmässigt idag, enligt Gartner. Analysföretaget uppskattar en kommande omsättning i många miljoner dollar. Teknikföretagen å sin sida ser inte affärsmöjligheterna jättetydligt för närvarande. Det händer dock saker runt delandets ekonomi, runt det data som samlas in om oss och integritet, runt tjänster som Airbnb. Jag ser också att det rör på sig inom områden som sport och hälsa, säger Kia Höök.

När kommer då dessa saker på bred front? Om 20 år? Kia Höök konstaterar att det är svårt att säga ett exakt år, och nöjer sig med att konstatera "Inom en nära förestående framtid".

Vilka grejer i katalogen tror hon mest på själv då?

– Jag ser att många reagerar på SÖMNRIK, en säng med tillbehör där det går att ställa in temperatur, kuddens mjukhet och en rad andra saker. Dessa inställningar kan sedan följa med om man sover på hotell eller i andra sängar ute i världen. Wifi-fria zoner har också fått uppmärksamhet, till exempel att trådlös kommunikation stängs av i en radie om tre meter runt sängen. Att sängen är en fredad plats, så att säga. Sedan har många gillat idén om köket som kommer farande utefter vägarna. KRÄFTSKIVA heter den, och går ut på att vi bor trångt. När det sedan är dags för fest, till exempel just en kräftskiva, kan man beställa upp ett utökat kök från källaren, säger Kia Höök.

Det är Vinnova som genom utlysningen "Strategiska innovationsprogrammet för Sakernas Internet" finansierat forskningen.

De organisationer och företag som varit involverade i arbetet med IKEA-katalogen är Mobile Life, KTH, SICS, Internet of Things & People, Malmö universitet, IKEA Future Homes, Ziggy Creative Colony, Wireless@KTH, Boris Design Studio, Arvax Invest, Ericsson Research, Husqvarna Group, Biosync Technology, Uppsala universitet, Stockholm universitet, WeMeMove och Sophiahemmet.

Här hittar du IKEA-katalogen: mobilelifecentre.org/sites/default/files/Design_Fiction_IKEA_2015.pdf

Här hittar du mer information: mobilelifecentre.org/node/1633

Text: Peter Larsson

För mer information, kontakta Kristina "Kia" Höök på 070 - 561 70 35 eller khook@kth.se.