Från anstalt för mammor med barn till plåtby

Delar av Valentina Soanas blommande examensarbete Ornamental Hypertrophy
Publicerad 2011-06-01

Den stora branden till trots - nu är det dags för examensdagar på KTH Arkitekturskolan. Årets studentprojekt är extra spännande och tar upp det mesta, bland annat en vision om Stockholms vattenburna lokaltrafik år 2020.

I år visas avgångsstudenternas examensprojekt på KTH Biblioteket (Osquars Backe 31), 7-11 juni. Själva finissaget sker den 11 juni klockan 17:00.

Bland många eleganta, smarta och finurliga bidrag märks bland andra följande;

Stockholms vattenburna kollektivtrafik – Vision 2020

Varför har vi inte en mer utvecklad vattenburen kollektivtrafik i Stockholm, vad krävs för att en sådan ska bli verklighet och hur kan den komma att se ut. De frågorna är grunden i examensarbetet Stockholms vattenburna kollektivtrafik – Vision 2020. Av Henrik Lindencrona.

För modet i tiden

En medelsvensson, en KTH:are och en kung, oavsett vilka vi är kommunicerar vi med våra kläder. Projektet är ett representationshus för mode där de olika delarna i modeindustrin blir synliga bakom den blanka fasaden. Av Sanna Nilsson.

Mammabarnanstalt Sagsjön

Mammabarnanstalten är en ny bostadsdel för kvinnliga klienter på fängelseanstalten Sagsjön i Lindome utanför Göteborg. Den nya byggnaden riktar sig till klienter av den lägsta säkerhetsklassen och är anpassad att kunna hantera medföljande barn. Av Rebecca Edwards Mannheimer.

Nya operan i Stockholm

Examensarbetet är ett förslag till en ny opera i Stockholm vid Galärparken på södra Djurgården. Likt en stor båt har den bekvämt lagt sig tillrätta mot Strandvägskajen. Det är en opera för Stockholm och en nationalopera för Sverige. Med sina 70 000 kvadratmeter ska operan ska ge bättre plats åt en levande opera-, balett- och konsertverksamhet än vad som ryms inom nuvarande operahuset idag. Av Patrik Ahlvik.

Bifogad finner du en katalog över samtliga 66 examensprojekt med schema samt en inledande reflektion av Ulrika Karlsson (grundutbildningsansvarig).

För mer information, kontakta Leif Brodersen, prodekan vid KTH Arkitekturskolan, på 070 - 662 40 70 eller leif.brodersen@arch.kth.se.

Här är katalogen över samtliga 66 examensprojekt (pdf 2,1 MB)

Peter Larsson