Bertil Andersson och Peter Gudmundson ser många fördelar med ett ökat samarbete mellan deras respektive lärosäte. (Foto: Håkan Lindgren)

Gemensam satsning för KTH och NTU

SAMARBETE

Publicerad 2015-06-01

När rektorerna för KTH och NTU möttes fick ordet internationalisering en konkret innebörd.
De skrev under ett avtal om en gemensam doktorsutbildning inom området ”urban systems”- smarta städer.

– De tre S:en - Stockholm, Singapore och Sustainability. Nu har vi gått från ord till handling. Det känns fantastiskt, sade Bertil Andersson, rektor för Nanyang Technological University, NTU.

KTH och NTU har redan ett samarbete på studentnivå men går nu ett steg till genom en gemensam forskarutbildning för två doktorander per lärosäte och år.

– Forskningssamarbeten av den här typen är något som kommer mer och mer. Inom området smarta städer som rör exempelvis transporter, vattenförsörjning och avfallshantering har vi mycket att erbjuda varandra genom vår kompetens.

KTH:s rektor Peter Gudmundson kommenterade överenskommelsen:

– Vi är två starka universitet som väljer att samarbeta. KTH har ett antal strategiska spots runt om i världen och detta samarbete går helt i linje med det.

Enligt Bertil Andersson är Stockholm den mest populära staden i världen för singaporianska studenter. Tycket är tydligen ömsesidigt.

– För svenska studenter är ju Singapore en utmärkt plats att odla nätverk i Asien på. Singapore är en bra ingång, som ett slags Asien light, sade Bertil Andersson

För KTH:s del är det till en början Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad samt Skolan för elektro och systemteknik som berörs.

Läs mer om NTU här .

Text: Jill Klackenberg