”Giants gjorde mig mer säker på vad jag ville plugga”

Maja Tennander ska vara fadder på Giants, ett event på KTH med syfte att få fler tjejer och ickebinära att söka teknisk utbildning. Foto: Håkan Soold.
Publicerad 2019-10-29

För två år sedan var hon deltagare på Giants, KTH:s satsning för att få unga kvinnor och ickebinära att söka till teknisk utbildning. Nu går Maja Tennander tredje året på Datateknik på KTH och ska vara fadder för en grupp deltagare på Giants den 9 november.

– Jag kommer följa dem hela dagen, visa dem till de olika aktiviteterna och finnas där för att svara på deras frågor. Eftersom jag själv är väldigt nöjd med min utbildning vill jag gärna hjälpa andra att hitta rätt. Dessutom gillar jag Giants initiativ för att få fler tjejer och ickebinära att våga söka sig till tekniska utbildningar, säger hon.

Maja Tennander har alltid gillat matematik, naturvetenskap och att lösa problem. Detta i kombination med att de flesta av hennes släktingar är civilingenjörer (varav de flesta har läst på KTH) innebar att teknisk utbildning som sådan inte var någonting främmande för henne. Så hon bestämde sig rätt tidigt för att plugga till civilingenjör. Däremot var hon inte säker på vad hon skulle rikta in sig på. För att komma vidare i sina val började hon med att stryka alla program i utbildningskatalogen som hon inte ville gå.

Var med på Giants 2017

I slutändan var det på en högskolemässa som hon fick hjälp att välja av en representant för civilingenjörsprogrammet i datateknik på KTH.

– När hon höll ett föredrag om varför hon hade hamnat på datateknik på KTH blev jag inspirerad. Dessutom lugnade hon mig i min oro inför att börja på datateknik utan att ha någon bakgrund i programmering. Hade jag inte träffat henne skulle jag kanske inte studerat datateknik idag.

Även om hon när hon var med på Giants  2017 redan var klar över att hon skulle läsa datateknik på KTH tycker hon ändå att hon hade nytta av eventet. Efteråt kände hon sig mer säker inför sitt beslut.

– Jag uppskattade workshoparna och blev fascinerad av projekten som några studenter visade upp, jag blev sugen på att få göra liknande saker.

Skolan behöver göra mer för att stimulera teknikintresse

Hon tycker att KTH, med satsningar som Giants och teknikfestivalen Tekla, gör ett bra jobb för att få fler tjejer och ickebinära att bli intresserade av och faktiskt våga söka en teknisk utbildning. Men det finns potential att göra mer, framför allt i skolan, menar hon.

– Min erfarenhet är att det främst är killarna på min utbildning som läser datateknik för att de har haft ett brinnande IT-intresse sedan de var barn. Eftersom varken IT eller teknik har så stort fokus i grundskolan, åtminstone där jag gick, behöver intresset komma från något annat håll. Skulle vi hjälpa fler icke-killar att hitta teknikens värld redan som barn, tror jag att vi skulle kunna öka andelen tjejer och ickebinära som väljer tekniska utbildningar i framtiden.

Även om det är fler killar än tjejer på utbildningen trivs hon väldigt bra med att läsa datateknik på KTH.

– Det är ett rätt högt tempo, vilket kan vara lite stressigt ibland, men med härliga studiekamrater som motiverar en till att fortsätta plugga är det möjligt att hinna med allt ändå. Som belöning får man lära sig otroligt mycket.

Några tips från Maja till tjejer och ickebinära som är nyfikna på att söka till teknisk utbildning:

– Universitetet är till för att lära sig, inte för att visa att man redan kan saker. Var därför inte rädd för att välja en utbildning som intresserar dig, men som är inom ett område du inte vet så mycket om.

– För att läsa en teknisk utbildning behöver man inte ha älskat teknik sedan man var liten, det räcker med att tycka att det låter intressant. Jag till exempel, hade knappt skrivit en rad kod innan jag började plugga datateknik, där programmering är en stor del av utbildningen. Visst finns det några som har programmerat i flera år och kan mycket mer än mig, men jag har aldrig sett det som ett hinder i min utbildning att jag inte hade erfarenhet av programmering.

– Om du fortfarande är osäker inför ditt val, tveka inte att utnyttja alla möjligheter som finns att bombardera oss studenter med frågor. Fråga någon på Giants om du ska dit, gå på en högskolemässa om du har möjlighet, eller skriv till KTH:s studentambassadörer som går att hitta på KTH:s hemsida.

Håkan Soold

The future needs Giants

Giants  är en satsning från KTH för unga kvinnor och ickebinära som vill utforska teknik och veta mer om tekniska utbildningar på KTH. Årets event äger rum den 9 november 2019.