Grönt ljus för Albano

ALBANO

Publicerad 2015-04-09

Mark- och miljööverdomstolen har i dag sagt ja till det nya universitetsområdet Albano. Domen innebär att KTH och Stockholms universitet kan se fram emot moderna och ändamålsenliga lokaler i Albano. Byggstart planeras till nästa år.

Flygperspektiv över det nya universitetsområdet Albano sett från norr, med Roslagsbanan till vänster och Roslagsvägen till höger. Till höger om vägen syns Kräftriket. (Foto: Lennart Johansson Montage: BSK Arkitekter och Christensen & CO)

Förutom 100 000 kvm lokaler för utbildning och forskning planeras för cirka 1 000 student- och forskarbostäder (50 000 kvadratmeter).

– Ett positivt besked! Det här innebär att vi kan knyta universitetsområdena närmare varandra, skapa synergieffekter på sikt och stärka såväl KTH:s som de övriga universitetens utveckling. Men det är också viktigt för hela Stockholmsregionens utveckling som en motor för innovation, nydanande forskning och kompetens, säger Peter Gudmundson, KTH:s rektor.

Och Astrid Söderbergh Widding, rektor vid Stockholms universitet, säger:

– Det är ett efterlängtat besked vid Stockholms universitet att Mark- och miljööverdomstolen beslutat godkänna detaljplanen för Albano. Nu kan vi på allvar påbörja arbetet att skapa ett nytt universitetsområde. Det behövs för att kunna utveckla och expandera både vår forskning och vår utbildning

Mark- och miljööverdomstolen fastställer ett beslut som fattades i kommunfullmäktige i Stockholms kommun den 17 december 2012. Därmed vinner detaljplanen för Albano laga kraft och en 13 år lång planprocess är över. Planen har sedan beslutet i fullmäktige överklagats i flera instanser. Mark- och miljööverdomstolen ändrar nu alltså slutgiltigt Mark- och miljödomstolens dom från juni 2014 där stadens beslut om detaljplanen upphävdes.

Domen kan inte överklagas.

Text: Jill Klackenberg

Fakta Albano

KTH och Stockholms universitet växer och därför har de båda universiteten tillsammans med Stockholms stad och Akademiska Hus sedan år 2002 planerat för nya lokaler i Albano. Området är den sista stora markreserv som finns tillgänglig för en sammanhängande utveckling av huvudstadsuniversiteten. Albano blir en plats för forskning och högre utbildning med utvecklade förutsättningar för de möten och samarbeten över ämnes- och institutionsgränser som är del av en modern utbildnings- och forskningsmiljö.