Han får Göran Gustafssonpriset i fysik

– för forskning inom fysik på nanoskala

Publicerad 2017-03-31

Val Zwiller, professor på KTH, har tilldelats Göran Gustafssonpriset i fysik. Ett av de mest prestigefyllda vetenskapliga prisen till yngre forskare i Sverige.

I sin forskning kombinerar Val Zwiller   optik och nanoteknologi. I hans avancerade labbutrustning finns framtidens tekniska verktyg som kvantljuskällor och kvantdetektorer.

Val Zwiller kom till KTH från TU Delft i Nederländerna för drygt ett år sedan. På TU Delft ledde han forskargruppen Quantum Transport Group på avdelningen för Quantum Nanoscience. Han får Göran Gustafssonpriset i fysik 2017: ”för sin innovativa forskning inom kvantoptik och nanofysik som kan leda fram till djupare förståelse av den fundamentala kvantfysiken och viktiga öppningar mot framtida kvantkommunikation”.

Foto: Kristina Hedtjärn

Göran Gustafssonprisen utdelas årligen sedan 1991 inom områdena matematik, fysik, kemi, molekylär biologi och medicin av Göran Gustafssons Stiftelse för naturvetenskaplig och medicinsk forskning. Prisnomineringar kommer från landets universitet och högskolor och bereds av Kungl. Vetenskapsakademien, som också överlämnar prisen. Varje pristagare får 4,5 miljoner kronor i forskningsanslag, fördelat på tre år, samt ett personligt pris på 250 000 kronor.

Prisutdelningen är 31 mars på Kungl. Vetenskapsakademiens högtidssammankomst i Konserthuset, Stockholm.

Läs mer om och se videointervjuer med årets pristagare av mottagare av Göran Gustafssonprisen på Kungl. Vetenskapsakademiens webbplats .

Text: Håkan Soold