Heta ämnen där KTH-forskare deltar

NYHET

Publicerad 2019-06-26

Flera forskare från KTH deltar på Almedalsveckan på Gotland. De presenterar aktuell forskning, sprider kunskap och bidrar med expertkompetens i forum och genom medier.

I år är siktet inställt på bland annat digitalisering och energifrågor, och på plats återfinns drygt 20 KTH-forskare inom elva ämnesområden.  i Almedalen inklusive lärosätets egna seminarier.

En debatt handlar om hur vi säkrar tillgången på el i ett allt mer elektrifierat samhälle och hur vi reser klimatsmartast: Elflyg, hyperloop eller höghastighetståg?! KTH-forskarna pratar även om universitetens roll för en hållbar värld och om hur Sverige blir världsbäst genom arbetskraftsinvandring.

Här är ett axplock bland de mest intressanta ämnena och KTH-forskarna som deltar i Visby med start 30 juni 2019.

Byggande

Vi måste bygga hållbart samtidigt som vi ser till att alla har tak över huvudet. Under seminariet " Hur ser den hållbara bostaden ut i framtiden? " pratar bland andra universitetslektor Erik Stenberg vid KTH om byggande och boende med Åsa Romson (IVL Svenska Miljöinstitutet) och Lars Redtzer (Sveriges Byggindustrier).

Bostadsforskaren Anna Granath Hansson på KTH flera bostadsrelaterade seminarier, bland andra " Varför går det att bygga billigt i Tyskland men inte här? ". Vad kan vi göra för att få fart på byggandet av billiga bostäder?

Digitalisering

Jan Gulliksen, professor och vicerektor på KTH, deltar i sex seminarier. Ett är " Skapar AI och automatisering ett nytt utanförskap? ". Det handlar om arbetstillfällen som tidigare inte påverkats av automatisering nu gör det. Enligt Stiftelsen för Strategisk Forskning kommer hälften av alla jobb kommer att ersättas av digital teknik.

Ekonomi

Det kontantlösa samhället är ett hett debattområde. KTH-forskaren Niklas Arvidsson för diskussionen vidare i seminariet " Vad händer med vårt samhälle när vi inte kan använda kontanter längre? ". Debatterar gör också Nina Wennberg (vd, Bankomat) och Anna-Lena Wretman (vd, Getswish AB).
Vad händer när vi kommer till en punkt där butiker och handlare inte tar emot kontanter längre? Vad händer vid en krissituation?

Energi

I ett elektrifierat samhälle behövs elnät som klarar mer belastningen. Lina Bertling, professor i ämnet elkraftsystem på KTH, diskuterar frågan tillsammans med bland andra Anders Egelrud (vd, Stockholm Exergi) och Patrik Engström (energipolitisk talesperson, Socialdemokraterna). Seminariet heter " Så effektsäkrar vi våra växande storstäder ". Flera storstadsregioner i Sverige lider av kapacitetsbrist.

Mer info om KTH:s närvaro i Almedalen, .

Text: Peter Ardell