OpenLabs föreståndare Ivar Björkman rumsterar om i de nya lokalerna. (Foto: Håkan Lindgren)

Högt i tak på öppet labb

NYTÄNKANDE

Publicerad 2015-01-28

Hur lockar man tonårskillar att läsa böcker? Hur underlättar man kommunikationen på ett äldreboende? Det är några av de frågor som studenter letar och hittar nya svar och modeller för på OpenLab.

Flyttlasset har just gått till Valhallavägen 79 på KTH:s campus där OpenLab numera bor. I vackra, luftiga lokaler med högt i tak ska idéer omsättas till prototyper och rapporter bli konkreta lösningar.

– Här är allihopa studenter, säger föreståndaren Ivar Björkman, som lånat citatet från vetenskapsteoretikern Karl Popper därför att det är talande för OpenLabs verksamhet.

Här ska tankar och idéer brytas mot varandra, testas mot verkligheten på en jämlik, öppen grund genom möten över såväl ålders- och lärosäten som disciplin- och kunskapsgränser.

Ivar Björkman har stora visioner för verksamheten.

OpenLab är tänkt att vara ett nav för studenter, forskare och lärare från Karolinska Institutet, KTH, Stockholms universitet och Södertörns högskola, som ska hitta realiserbara lösningar på de utmaningar som Stockholmsregionen står inför inom områden som hållbar stadsutveckling, en allt äldre befolkning och framtidens hälso- och sjukvård.

Genom aktuella och komplexa samhällsfrågor från parterna som är Stockholms stad, Stockholms läns landsting, Länsstyrelsen i Stockholms län får studenterna i uppdrag att tänka nytt, fritt, konkret och lösningsorienterat. Studenter från olika lärosäten och kunskapsområden arbetar i projektgrupper under en termin på masternivå.

– Gör först – tänk sen - gör igen, brukar jag säga till studenterna, för att dels uppmuntra dem att våga och våga misslyckas, dels förstärka den hantverksmässiga, konkreta delen av lösningarna. Innovationer ska man kunna ta på, säger Ivar Björkman när vi går husesyn.

I den övre våningen finns gott om whiteboards och platser för idékläckning och en verkstad med utrustning för att bygga just prototyper.

– Det ska kännas lätt och fritt här, vara låga trösklar och minimalt motstånd att komma hit och vilja arbeta och engagera sig i att hitta lösningar.

Vid ena långsidan står ett exempel på en prototyp- en så kallad läspod, som tagits fram av en projektgrupp som svar på en utmaning från Kista bibliotek för att inspirera tonårskillar till läsning. Med hjälp av bland annat ljud och ljus som samspelar och interagerar med såväl läsaren som bokens innehåll blir läsupplevelsen som ny för den som är ovan att läsa böcker.

I ett konferensrum på bottenvåningen är det fullt av gungstolar i olika färger kring bordet.

– Det ska vara lekfullt också tänker jag, men som lärare blir man ju galen när alla gungar i otakt, säger Ivar Björkman och skrattar.

Krögaren Henrik Norström i OpenLabs nyöppnade matkafé.

I bottenvåningen finns även en nyöppnad restaurang som är ett samarbete mellan Luxkoncernen och OpenLab. Tanken är att restaurangen, som är öppen mellan 8 och 17 än så länge, ska vara en mötesplats, inte bara för hungriga matgäster, utan även för workshops och experiment inom matsfären.

– Mat för äldre, hållbarhet, matsvinn och så vidare. Listan kan göras lång på områden inom stadsutveckling där mat spelar stor roll. Därför är det fantastiskt att samarbeta med Lux som har hela den gastronomiska och hantverksmässiga kompetensen kring mat, säger Ivar Björkman.

Henrik Norström som tillsammans med Peter Johansson driver Lux, är också mycket glad över samarbetet:

– Det här första gången vi kör ett sådant här matkafé-koncept. Det känns jätteroligt att få vara en del av denna kreativa och innovativa miljö.

Hur vill du att man ska känna sig som nyäten när man går härifrån?

– Mätt och belåten förstås. Men också att vi här månar om produkten då det mesta är ekologiskt och gjort av oss här på plats.

På sikt är tanken att allt avfall ska komposteras och att verksamheten ska kravmärkas.

– Det är självklart fritt fram att lämna förslag kring mat eller verksamheten. Vi har ett öppet sinne, säger Henrik Norström.

Text: Jill Klackenberg