Donnie SC Lygonis, moderator för KTH:s non stop-seminarier, tror att jubileumsfirandet kommer att locka en bred publik. (Foto: Tobias Ohls)

Jubileum firas med seminariemaraton

Publicerad 2017-08-31

Nu släpps talarna i KTH:s seminariemaraton under jubileumsveckan i oktober när universitetets campus fyller 100 år.
– Det blir ett jättespännande program och en uppvisning av hela KTH:s bredd och djup, säger Donnie SC Lygonis som kommer att vara moderator under evenemanget.

Vill du veta mer om rymdteleskopet som utvecklades i en källare på KTH, smarta elnät eller om hur det uppkopplade samhället ser ut om 50 år? Kom då till kupolbyggnaden Dome of Visions under jubileumsveckan i mitten av oktober när KTH firar att campus vid Valhallavägen fyller 100 år.

Med start tisdag lunch den 17 oktober kommer ett pärlband av 100 forskare, professorer, lektorer och alumner att berätta spännande historier om KTH:s historia samt nutida och framtida forskning. Varje talare får 20 minuter på sig, sedan är det dags för nästa. Och så håller det på, dygnet runt, till torsdag den 19 klockan 14.

Non stop-seminarierna riktar sig till KTH:s personal och studenter, men också till den breda högskolevärlden och alla andra intresserade. Seminarierna är grupperade i nio olika teman: urbanism, life science, space, mobility, energy, societal development, teaching and learning, communication och environment and resources.

Livesändning på nätet

– Med tanke på det intressanta innehållet tror jag det blir många olika typer av människor och en bra bredd på publiken i Dome of Visions. Men jag tror också att det blir ett stort intresse från våra alumner i hela världen att följa livesändningen på nätet. TEDx-publiken är väldigt aktiv och intresserad, liksom startup-världen, säger Donnie SC Lygonis, till vardags affärsutvecklingscoach på KTH Innovation.

Vad får man absolut inte missa?
– Oj, svår fråga. Jag tycker att arrangörerna verkligen har lyckats att få ihop ett brett och intressant program. Men nattpasset om rymden vill jag inte missa, även om jag skulle ha ledig tid just då.

En av talarna i rymdtemat är astrofysikern Mark Pearce. Han kliver upp i talarstolen klockan halv två på natten och kommer bland annat att berätta om hur han varit med om att bygga rymdteleskopet som förra året skickades upp i en ballong dubbelt så stor som Globen för att mäta röntgenstrålning från krabbnebulosan.

– Det ska bli väldigt roligt att få vara med och fira 100-årsjubileet i den här spännande och inspirerande formen. Visst blir det en utmaning att trycka ihop det jag vill säga på 20 minuter, och dessutom på natten, men rymden är ganska ’lätt att sälja’ så det kommer nog att bli en bra energi i publiken.

Mark Pearce hoppas att det kommer att dyka upp många unga personer i publiken.

– Jag brinner mycket för min forskning och jag skulle vilja inspirera unga att välja en vetenskaplig bana och att de ser vikten av en vetenskaplig metodik – det är extra viktigt i de här tiderna med så mycket flum.

Nya målgrupper

Som en av talarna inom ämnet hållbarhet ser även Kerstin Forsberg fram emot att få tala inför en delvis ny publik i ett spännande och annorlunda sammanhang. Hon är lektor i kemiteknik och inriktar sin forskning på resursåtervinning.

– Jag kommer bland annat att berätta om hur vår forskargrupp utvecklar separationsprocesser för att återvinna värdefulla metaller ur till exempel nickel-metallhybridbatterier som är vanliga i konsumentelektronik och elbilar. Sedan vill jag också förmedla glädjen att arbeta med forskning och utbildning, och alla möjligheter man får att hålla på med problemlösning tillsammans med kontakter som spänner över hela världen.

Kerstin Forsberg ser också jubileumsevenemanget som ett sätt att synliggöra KTH:s forskning för nya målgrupper.

– Förutom KTH:s studenter hoppas jag att det kan komma in en del spontanbesökare som bara passerar förbi.

Dokumenteras för framtiden

När Donnie SC Lygonis fick frågan av KTH:s kommunikationsavdelning om han kunde vara moderator under seminariemaraton tackade han ja ”utan någon som helst tvekan”.

– Seminariemaraton är ett jättespännande och annorlunda evenemang som alla kommer att prata om. Dessutom är det häftigt att det dokumenteras för framtiden så att man om ytterligare 100 år kan gå tillbaka och se vad vi höll på med 2017.

Totalt 50 timmars seminarier i ett sträck blir ett tufft schema för honom och den student som kommer att dela på modererandet.

– Tanken är att vi ska köra pass på fem-sex timmar och vila och sova mellan varven. Jag vet faktiskt inte var jag ska sova, men efter tio år i försvaret ser jag inte det som ett problem; jag har sovit på betydligt sämre ställen.

Har du några tips för hur du och åhörarna ska hålla er vakna?
– Planera schemat och kombinera med mikropauser och frisk luft.

Text: Per-Ola Knutas

Fakta: Jubileumsveckan

Seminariemaraton är höjdpunkten under Campus 100 år-veckan som inleds måndagen den 16 oktober. Men hela KTH kommer att genomsyras av aktiviteter. Här är ett urval:

• App-vandring: Projektgruppen Campus 100 och fastighetsägaren Akademiska hus har tagit fram en speciell app som man kan använda som guide till universitetsområdet och den rika arkitekturhistoria som finns representerad på campus.
  • Utställningar kommer att arrangeras i entrén till KTH, i huvudbiblioteket och i undervisningshuset.
  • Ljusutställning med masterstudenter från KTH Lighting department tisdag, onsdag och torsdag.
  • Konstvandringar med KTH:s konstguider tisdag, onsdag och torsdag lunch.
  • Labbrunda i KTH:s labbmiljöer måndag, tisdag och onsdag.
  • Operadax under ledning av dirigenten Gunnar Julin avslutar jubileumsveckan med en konsert på Nybrokajen.