Kom och titta på bondgård i stadsmiljö

NYHET

Publicerad 2012-05-23

Den 29 maj presenteras femtio avgångsarbeten på KTH Arkitekturskolan. Bland dem finns bland annat en moské i Roslagen och en bondgård i stadsmiljö.

KTH-studenten Jesper Arvidssons "The Farm".

Arkitekturskolan har haft ett turbulent år med en fatal brand – som nära nog höll på att göra både studenter, forskare och lärare hemlösa och därtill förstöra alla studenternas arbeten. En intensiv diskussion om studiemiljö och studiestress har också pågått.

Årets examensarbeten, både de som läggs fram nu i juni och de som presenterades i januari, har således skapats i en stundtals besvärlig men alltid kreativ miljö.

Resultaten - som redovisas i termer av metod, syfte och kritisk diskussion - presenteras under några intensiva dagar inför inbjudna, nationellt och internationellt, verksamma arkitekter och akademiker.

De femtio avgångsarbeten som presenteras 29 maj – 1 juni spänner över ett brett fält: från förutsättningslös konstnärlig grundforskning inom arkitekturämnet till visionära stadsutvecklingsprojekt i Sydamerika.

Bland årets spännande avgångsarbeten återfinns bland andra "The Farm", "Roslagen Mosque" och "Stockholm Pleasure Pier".

The Farm handlar om hur man kan göra ett kvarter i en stad självförsörjande, det vill säga hållbar och där all den mat som konsumeras också produceras i kvarteret.

Roslagen Mosque är ett förslag till en Moské i Österåker där den vägg som är vänd mot Mekka är prydd av en arabesk i bemålat trä.

Stockholm Pleasure Pier går ut på att utforska den klassiska piren och hur den skulle kunna fungera i Norra Djurgårdsstaden, då som utgångspunkt för för all den framtida sjötrafik som kommer att utgå från Ropsten.

– Om någon oroar sig för hur framtidens städer och rum kommer att gestaltas så kan vi stilla denna oro. Arkitekturutbildningens huvudsyfte är att utbilda engagerade och excellenta arkitekter och vi vågar lova att årets examinander med råge lever upp till detta, säger Leif Brodersen, prodekan på KTH Arkitekturskolan.

Studenternas arbeten motsvarar en termins studier på avancerad nivå och handleds av erfarna studiolärare.

Du hittar mer information om examensdagarna och avgångsarbeten här: www.kth.se/abe/inst/arch/

För mer information, kontakta Leif Brodersen på 070 - 662 40 70 eller leif.brodersen@arch.kth.se.

Peter Larsson