KTH populärast i Sverige

Publicerad 2011-01-20

En undersökning baserad på statistik från Google, Yahoo och Alexa visat att KTH är Sveriges mest populära universitet på webben.

Det är den akademiska sökmotor 4 International Colleges & Universities, 4icu, som genomfört undersökningen, och den utgår från en algoritm som baseras på data från Google Page Rank, Yahoo Inbound Links och Alexa Traffic Rank.

KTH placerar sig på en hedrande 14:e plats på listan över de mest populära universiteten i Europa. På 30:e plats hamnar Lunds universitet följt av KI (plats 58) samt Umeå universitet (plats 80).

Högst upp listan kommer University of Cambridge på plats 1 följt av Universidad Complutense de Madrid i Spanien och University of Oxford.

Till skillnad från andra universitetsrankningar utgår 4icu inte från data baserat på antal publiceringar, citeringar eller utbildningskvalitet.

Du kan ta del av undersökningen här

Peter Larsson