KTH:s rektor om Per Unckels bortgång

Publicerad 2011-09-21

Landshövding Per Unckel har avlidit.
– Per Unckel har betytt mycket för utvecklingen av universiteten i Stockholmsregionen, inte minst för KTH, säger Peter Gudmundson, KTH:s rektor.

– Jag har lärt känna Per Unckel som en prestigelös, kunnig, mycket trevlig och engagerad person. Han har tagit många initiativ för att utveckla Stockholm till en universitetsstad av världsklass. Hans engagemang i uppbyggnaden av Science for Life Laboratory är bara ett exempel. Per hade verkligen ett patos för forsknings- och utbildningsfrågor.
– Per Unckel utsågs helt nyligt till hedersdoktor vid KTH. Han blev mycket glad när han fick beskedet. Vi får nu överväga hur vi på bästa sätt ska kunna uppmärksamma och hedra Per Unckel vid KTH:s promotionshögtid den 18 november.
– Jag har också känt att Per Unckel har haft ett speciellt förhållande till KTH. Han nämnde ofta med stolthet att hans far har en doktorsexamen från KTH.

Här är KTH:s hedersdoktorer 2011