KTH-student tog priset

Katarina Larsson, nybakad civilingenjör inom datateknik vid KTH. Foto: Universum
Publicerad 2011-03-18

Nu har årets IT-tjej utnämnts. Det är 27-åriga Katarina Larsson, nybakad civilingenjör inom datateknik vid KTH, som får utmärkelsen.

Katarina Larsson valdes till Årets it-tjej 2011 bland annat för sin speciella förmåga att göra det komplicerade enkelt samt för att hon är en naturlig ledare och evangelist - speciellt inom it och affärsmöjligheter. Hon har under studietiden med stort engagemang och passion bland annat engagerat sig i KTH-studenternas näringslivsgrupp och skapat dess webbplats och använder gärna sociala medier för att locka unga till teknik och it-utbildning.

- Det känns jättekul och otroligt smickrande! Det känns som ett kvitto på att det jag brinner för och ägnat en stor del av min tid åt de senaste åren är uppskattat, säger Katarina Larsson som en kommentar till utmärkelsen.

Som IT-tjej får Katarina Larsson bland annat delta vid en internationell teknikmässa i Europa, för att på plats kunna fördjupa sina kunskaper inom datateknik och bredda sitt kontaktnät. Utöver detta bjuder Microsoft in henne till flera olika evenemang under det kommande året och hon blir en viktig ambassadör för IT-intresserade tjejer.

Förutom studier vid KTH i Stockholm har Katarina även arbetat som utvecklingsingenjör på Scania och projektansvarig vid webbyrån ZWEBB samt deltagit i STELLA (ett mentorsprogram för kvinnliga studenter på KTH och Handelshögskolan i Stockholm och i Lund).

Årets it-tjej är en utmärkelse instiftad av Microsoft i samarbete med undersökningsföretaget Universum i syfte att uppmuntra och inspirera tjejer och kvinnor att söka sig till it-branschen.

Peter Larsson