KTH-studenter använder den senaste spelteknologin

NYHET

Publicerad 2014-12-02

Den femte december är det öppet hus på KTH:s visualiseringsstudio. På plats kommer fyra nya datorspel att visas upp, bland annat ett om en splittrad figur som äter piller och jagas av spöken. Dessutom kommer du som besökare att få lov att testa så väl coola rymdpromenader som spel som använder sig av den senaste tekniken från Oculus VR och Novint Technologies.

EN KTH-student spelar Podracer.

Det är studenter som gått kursen Avancerad grafik och interaktion på KTH som skapat spelen som visas upp. Alla är välkomna att testa dem.

Här är en kort introduktion till de fyra projekten:

2PACS

Pac-man har återuppstått! Men han är lite tudelad denna gång. Pac-man styrs nämligen av två spelare istället för det mer klassiska sättet där en person kontrollerar pillerälskaren. Spelarna har därmed varsin spelvy och använder handkontroller av typen Wii Remote från Nintendo när de spelar. 2PACS visar alltså upp ett nytt sätt att samarbeta i spel.

2Pacs är skapat av KTH-studenterna Linnea Blom, Ludwig Engström, Mattias Lönnerberg och Christoffer Wiss.

Här hittar du mer information: bit.ly/15vKWkH

PodRacer

PodRacer har lånat en hel del inspiration från Podracet i filmen Star Wars Episod 1. Spelaren styr sin pod försedd med två raketmotorer via haptiska kontrollenheter av typen Novint Falcons. Skärmen utgörs av de heta vr-glasögonen Oculus Rift.

PodRacer är skapat av KTH-studenterna Carl Arshjö, Anton Warnhag och Johan Storvall.

Här hittar du mer information: bit.ly/1yFSfPN

Thrust Yourself

Vad sägs om en rymdpromenad mellan asteroider och meteorer? Spela Thrust Yourself och få chansen att uppleva så väl närkontakt med just en meteor och akut syrebrist! Rymdpromenader på jorden blir inte mer spännande än så här.

Thrust Yourself är skapat av KTH-studenterna Stefan Etoh, Oscar Friberg och Johan Bäckman.

Här hittar du mer information: bit.ly/11YTWfT

YA3

Det kanske låter lite träigt, men när imiterade du en björk, ek eller gran sist? YA3 låter dig göra just det. Här pratar vi om en annorlunda och avkopplande känsla som inte direkt återfinns i varenda datorspel som givits ut. Hur YA3 fungerar? Spelarens kroppsrörelser fångas upp av en Microsofts Kinect-kontroll och översätts sedan till ett växande trä...

YA3 är skapat av KTH-studenterna Axel Lewenhaupt, Søren Hansen, Philip Sköld och Daniel Månsson.

Här hittar du mer information: bit.ly/1y0Hzyb

Spelprojekten innehåller som sagt den senaste speltekniken och skapade långa köeer bland besökarna på spelmässan Comiccon i Kista för någon vecka sedan.

• När/var: Visualization Studio VIC, Lindstedtsvägen 5 (våning 4, rum 4451), KTH, 5 december mellan 15:00-19:00 ( bit.ly/VICDirections ).
  • Hur: Alla är välkomna, men anmäl dig gärna först (journalister till press@kth.se, anställda och övriga: doodle.com/zxqpdxbt9hm96emr )

Text: Peter Larsson

För mer information, kontakta Mario Romero på marior@kth.se