KTH-studenter vann tävling i aktieanalys

KTH representerades av från vänster: Edvin Berg, Max Talbak, Rasmus Wicklund, Jakob Rolén och Alexander Andrésen. Mentorer var Christian Guggenheim, CFA och Tomas Sörensson, KTH.

NOTIS

Publicerad 2017-05-08

När studenter från KTH vann den svenska finalen av CFA Institute Investment Research Challenge 2017 blev priset att tävla i aktieanalys på internationell nivå. Även här gick det bra, och de fem studenter kom topp sex i EMEA-finalen.

I och med vinsten i Sverige fick alltså KTH:s lag åka och tävla om Europatiteln i Prag, Tjeckien den 26-27 april. Där de nådde finalomgången med sex motståndare av sammanlagt 30 tävlande lag från Europa, Mellanöstern och Afrika. Laget från Handelshøyskolen BI i Oslo tog emellertid hem vinsten i EMEA-finalen.

I den svenska finalen i aktieanalys deltog lag från KTH, Linköpings Universitet, Lunds Universitet och Stockholms Universitet.

CFA (Chartered Financial Analysts) Institute anordnar varje år en global tävling för universitetslag i aktieanalys. Analysen görs av ett börsnoterat bolag, i år Assa Abloy.

Studenterna tar först fram en rapport som mynnar ut i ett investeringsråd och vid finalen i Stockholm hålls en tio minuters presentation av företaget med en påföljande lika lång frågestund inför en jury av fyra professionella aktieanalytiker.

Rapporten och den muntliga framställningen väger lika mycket vid juryns bedömning.

CFA är en global organisation för personer som arbetar med analys av värdepapper och investeringsrådgivning. CFA arbetar för att investerarnas intressen tillvaratas i första hand och för att medverka till en bättre fungerande finansmarknad och för att främjar ekonomisk tillväxt.

Världsmästare blev laget från Barna Management School, Dominikanska Republiken.

Text: Peter Ardell

För mer information, kontakta Tomas Sörensson (universitetslektor i industriell ekonomi och organisation vid KTH) på 08 - 790 87 39 eller tomas.sorensson@indek.kth.se.