Lekfulla musikinstrument på Medietekniks utställning
Ett sushipiano som låter som att man dricker soja och bubbelvatten. En panflöjt som inte låter som en panflöjt. Så kan resultatet bli när förskolebarn får önska hur deras dröminstrument låter och ser ut. Instrumenten visades upp på Medieteknik och Interaktionsdesigns utställning MID-Summer Exhibition i fredags.
Resultatet blev sex stycken väldigt lekfulla instrument. Ett av dem var ett sushipiano. Tyvärr var gruppen bakom instrumentet inte på plats så man fick inte höra hur det lät. Men kursledaren Kjetil Falkenberg Hansen , biträdande lektor i medieteknik och interaktionsdesign , kunde i alla fall visa och berätta hur instrumentet som den fyraåriga pojken önskade sig blev.
– Varannan ton skulle låta som att man dricker soja med bubbelvatten för att luras att det är vin och varannan ton skulle låta som när man äter sushi. Det skulle vara ett riktigt bord, ett brunt, och man skulle kunna äta sushi på det, säger han.
Jessica Basa, utbytesstudent från USA, och hennes grupp av studenter hade fått i uppdrag av ”sitt” barn att ta fram en panflöjt som inte låter som en panflöjt. I alla fall efter att de pratat lite mer med flickan. Först ville hon ha en vanlig panflöjt. Så studenterna uppmuntrade henne att ändra sin beskrivning lite.
– Då ville hon ha en panflöjt som låter som ett piano. Och hon ville ha knappar, hälften av dem på piporna och hälften på sidan. Och så skulle det vara en knapp för att ändra ljud, säger Jessica Basa.
Instrumentet ser ut som en panflöjt men istället för att blåsa i piporna spelar man på det med fingrarna och på så vis triggas olika toner, ljud och även ljus, som styrs med hjälp av programmeringsspråket Pure Data.
– Det som gällde för alla projekten att det inte skulle vara några mekaniska ljud. Allt skulle göras med hjälp av någon form av datateknik och programmering, säger Kjetil Falkenberg Hansen.
Programmering med Pure Data, Bela board och även Arduino använde även gruppen som Aniliza May från USA var med i. De hade tagit fram en bongotrumma med kontroller som styr tempo, ljud och vilka sånger som spelas. Allt efter ”deras” förskolebarns instruktioner.
– Hon ville att instrumentet skulle välja själv vilka ljud det skulle spela. För att åstadkomma det la vi in slumpfunktioner i koden. Så tekniskt sett väljer instrumentet själv mellan åtta olika ljud, säger Aniliza May.
Musikinstrumenten visades även på Scenkonstmuseet tisdag 21 maj och då var det barnen själva som spelade.
Håkan Soold