Mastersstudent från KTH med på Airbus sommarakademi

Davide Di Nubila, ny mastersstudent på KTH är med på Airbus sommarakademi.
Publicerad 2018-07-06

Ta fram omvälvande lösningar på globala problem som brist på mat och vatten! Så ser utmaningen ut i Airbus Airnovation Summer Academy som pågår just nu. 50 toppstudenter från 20 länder deltar och en av dem kommer från KTH.

Idag är det sista dagen på Airbus Airnovation Summer Academy på Cranfield University i Storbritannien. De 50 internationella toppstudenterna ska presentera hur de har löst veckans uppgift: att ta fram omvälvande lösningar på globala problem som brist på mat och vatten. Davide Di Nubila, 22 år, från Verbania i Italien är en av dem. Sommarakademien på Cranfield University är ett bra exempel på samarbete mellan företag och universitet, tycker han.

– Jag tycker att företag och universitet ska jobba tillsammans för att förbereda studier för verkliga livsutmaningar. Projekt som Airbus Airnovation Summer Academy visar vilken stor nytta en student kan ha av föreläsningar om nätverkande, att tala inför publik och många andra mjuka färdigheter. Därför uppmuntrar jag verkligen denna typ av samarbeten mellan universitet och företag, säger Davide Di Nubila.

Efter att ha tagit kandidatexamen i rymdteknik på Politecnico i Milano börjar han på det internationella mastersprogrammet  på KTH i höst.

– Jag bestämde mig för att komma till KTH eftersom jag har ett passionerat intresse för turbomaskineri, framdrivning och kraftproduktion. Dessutom erbjuder THRUST-programmet enorma möjligheter till internationella erfarenheter och samarbete med partnerföretag, säger Davide Di Nubila.

När Davide Di Nubila är klar med sin master på KTH vill han gå direkt ut i industrin och jobba.

– Eventuellt skulle jag vilja jobba inom rymdindustrin eller inom kraftproduktion. Det är också möjligt att jag efter viss arbetslivserfarenhet kommer att satsa på ett MBA-program för att utveckla mig inom företagande.

Några av studenterna på Airbus sommarakademi.

Studenterna på sommarakademin kommer från Airbus 24 partneruniversitet i 20 länder. De kommer från olika typer av utbildningsprogram och har samlats under en vecka för ett program baserat på en affärsaccelerators upplägg och metoder. Studenterna har jobbat i team med sina case och varje team har under veckan fått support under från Airbus exporter och intraprenörcoacher. Under fredagen den 6 juli är det dags för en pitching session inför en expertjury som också livestream globalt.

– Vi på Airbus tror på att teknologins förmåga att radikalt förändra världen är inom räckhåll för oss. Och vi behöver talangfulla människor som kan utnyttja nya verktyg, har en ny inställning och som arbetar effektivt i olika och multidisciplinära team. Det nätverk och de färdigheter studenterna utvecklar under den här veckan när de skapar fantasifulla och praktiska svar på kritiska världsutmaningar kommer att vara ovärdeligt för deras fortsatta karriärer, säger Thierry Baril, Chief Human Resources Officer på Airbus.

Airbus sommarakademi avslutas idag med att studenterna pitchar sina idéer för juryn klockan 10 –12 GMT+1. Under Airnovation Award Ceremony klockan 13:30 – 14 GMT+1 – presenteras den idé som imponerade mest på juryn. Allt livestremas på Facebook.

Håkan Soold