Till innehåll på sidan

Nära samarbete ger mersmak

SAMVERKAN

Publicerad 2015-11-02

– Vi är båda vinnare i vårt omfattande och breda samarbete. Stort tack Scania!
Det sade KTH:s rektor Peter Gudmundson under ett seminarium på temat ”Framtidens transporter i ett uppkopplat samhälle” som anordnades till Leif Östlings, Scanias förre vd, ära.

Vicerektor Margareta Norell Bergendahl och Leif Östling, tidigare vd på Scania, på det av KTH arrangerade vänseminariet. (Foto: Anders Lönnebring)

Seminariet hölls dels för att fira det framgångsrika samarbetet, dels för att hedra Leif Östlings 70-årsdag och hans roll i samarbetet.

Peter Gudmundson var en i en trio av KTH-rektorer som gav sin bild av samarbetet med Scania de knappt senaste tre decennierna. Han konstaterade att omkring 200 personer är involverade i samarbetet på olika sätt alltifrån studenter som gör sina examensarbeten med Scania, industridoktorander till diverse forskningsprojekt med forskningscentret Integrated Transport Research Lab (ITRL) – där numera även Ericsson ingår – som ett tydligt exempel på det väl utvecklade samarbetet.

Margareta Norell Bergendahl, vicerektor för samverkan på KTH tillika seminariets moderator, berättade om hur Scania gick i bräschen och var först ut som KTH:s strategiska partner.

– Scaniasamarbetet är själva modellen för hur vi utvecklat våra strategiska samarbeten, sade hon bland annat och påtalade också hur Scania och inte minst Leif Östling stöttade KTH:s satsning på kvinnligt ledarskap.

Seminariets olika talare gav både tillbakablickar på samarbetet genom utvecklingen och framväxten av det moderna Sverige och visioner och tankar för framtiden.

KTH:s nuvarande rektor Peter Gudmundson i samtal med en tidigare dito - Janne Carlsson.

Transportforskaren Maria Börjesson konstaterade i en spaning om framtiden att det finns två trender som är både tydliga och avgörande. Vi reser mer och mer och i takt med den ökande urbaniseringen bort alltfler människor i städer.

– Hur möter vi behovet av tillgänglighet och mobilitet samtidigt som vi hanterar trängsel och miljöproblem?

Maria Börjesson slog ett slag för bussen som ofta varit en underskattad  transportlösning.

Ericssons forskningschef Sara Mazur talade om infrastruktur i form av framtidens nätverk och den femte generationens mobiltelefoni och trådlösa system- 5G för att skapa än mer effektiva samhällen och industrier där frågor om säkerhet och hållbarhet är avgörande.

Scanias forsknings- och utvecklingsdirektör, Harald Ludanek, gav sitt perspektiv på framtidens transporter och behovet av att tänka i termer av både hållbarhet och uppkoppling när möjligheterna förändras så radikalt.

Leif Östling tackade och kände sig hedrad av uppvaktningen:

– Jag har alltid uppskattat vårt nära samarbete med KTH och hoppas att vi ska hitta en väg framåt för att utveckla detta ytterligare genom tät och kontinuerlig kontakt.

Text: Jill Klackenberg