Nu kan alla skriva musik

Appen som lyssnar och gör notblad

Många musiker kan komponera, men inte skriva ner sina noter. Genom appen som KTH-ingenjören Sven Emtell medverkat till att forska fram kan man i stunden föreviga en melodi i notskrift. Foto: Håkan Lindgren

FORSKNING OCH ENTREPRENÖRSKAP

Publicerad 2013-03-25

Genom musikappen ScoreCleaner Notes kan du med ett knapptryck förvandla dina inspelade toner till nedskrivna noter. Inga förkunskaper i musikteori krävs – det räcker med spelglädje.
– Notskrift är ett universellt språk, så marknaden för appen är enorm, säger Sven Emtell, civilingenjör i datateknik KTH och medskapare till den nya musiktekniken.

Musikskapare behöver inte längre kunna notskrift för att sätta sina egenkomponerade musikidéer på pränt i realtid. Nu finns teknik som lyssnar och översätter musiken direkt till notskrift.

– Vi vill revolutionera musikbranschen. Revolutionen består i att appen släpper lös kreativiteten i musikskapandet för musiker och musikpedagoger i hela världen, säger Sven Emtell.

För 20 år sedan, 1992, var Sven Emtell teknolog på KTH. I jakt på ex-jobb fick han kontakt med doktoranden Sven Ahlbäck, i dag professor vid Musikhögskolan i Stockholm, som forskade om hur musik uppfattas. Ex-jobbet växte och de jobbade tillsammans i drygt ett år.

Långt senare, år 2006, återförenades de och startade företaget DoReMIR Music Research, där de båda numera arbetar heltid. Och nu har efterfrågan på deras musikaliska uppfinningar börjat ta fart.

– Appen ScoreCleaner Notes finns tillgänglig i Apple App Store i hela världen. Sedan vi släppte appen för drygt en månad sedan har vi varit en av de mest sålda musik-apparna i Sverige, säger Sven Emtell.

– Det här är teknik som har saknats av både proffs och amatörer inom musiken. Vår företagsvision är att göra vår teknik tillgänglig – det finns mängder av proffs- och hobbymusiker som har behov av produkterna som vi utvecklar.

Efter bara ett par veckor på marknaden ligger ScoreCleaner Notes på plats 4 på listan över mest sålda musikappar i Sverige.

Så här går låtskrivaprocessen till via appen:
– En musikskapare som plötsligt får en melodi i huvudet kan sjunga in melodin direkt i smartphonen genom ScoreCleaner Notes.
-Notskriften visas direkt på mobilskärmen.
-De digitala notbladen kan delas via mejl, Facebook resp Twitter till musikvänner och kollegor, och sedan skrivas ut på papper.
-Noterna kan även arrangeras vidare med hjälp av dataprogrammet ScoreCleaner Desktop.

Går det inte lika bra att spela in tonerna direkt i appen Röstmemon?

– Röstmemon funkar bra för själva inspelningen, men några noter får man inte. Förutom fördelen med delning och möjligheten att bearbeta noterna vidare, har man i ScoreCleaner Notes en lista där varje melodi representeras av de första noterna. Denna lista är guld värd för notkunniga som direkt får en överblick av de olika inspelningarna, säger Sven Emtell.

De huvudsakliga målgrupperna för appen är musiker och musiklärare som har behov av att snabbt skapa noter.

Notskrift är ett i många fall överlägset sätt att kommunicera musikaliska idéer på. Men det är enligt Sven Emtell inte ovanligt att musikskapare ser de traditionella notskrivningsprogrammen som alltför krångliga.

– De kan närmast beskrivas som komplicerade layoutprogram, medan vår app utför notskriften snabbare, enklare och på ett mer musikaliskt meningsfullt sätt.

Appen ScoreCleaner Notes förstår nämligen själva musikstrukturen och fungerar som en slags virtuell lyssnare. Uppfinningen baseras på forskning om hur musikaliska personer tolkar musik och noterna skrivs automatiskt ner med rätt takt, tonart och tempo.

En annan medlem i ScoreCleaner-familjen är ScoreCleaner Desktop; ett program som fungerar som Google translate fast för musik. Man spelar en- eller flerstämmig musik på ett digitalt instrument, exempelvis en synt, som kopplats till datorn, och den spelade musiken skrivs automatiskt ner med tonart och notvärden, berättar Sven Emtell.

ScoreCleaner Desktop har successivt funnit nya kunder på alla nivåer inom musiken och används i dagsläget i musikundervisning ända ner i grundskolan.

– ScoreCleaner Desktop lanserades nyligen i USA och England, och framöver räknar vi med att försäljningen kommer att öka betydligt, i takt med ökad marknadsföring, säger Sven Emtell.

Tack vare den nya kopplingen mellan appen och dataprogrammet räknar entreprenörerna med att inom kort kunna sälja på en betydligt bredare marknad.

DoReMIR Music Research har i dag fem anställda och bolaget omsatte 2012 ca 300 000 kronor. Hur ser framtidsplanerna ut för företaget?

– Vi håller på att vidareutveckla tekniken och har många spännande idéer om framtida produkter, där slutresultatet inte alltid är notskrift, säger Sven Emtell.

– Det känns bra att vi kan främja musikskapande i samhället och underlätta musikalisk kommunikation människor emellan.

Ljudanalysen i ScoreCleaner Notes har tagits fram i samarbete med Anders Friberg på avdelningen för Tal, Musik och Hörsel på KTH.

För mer information kontakta DoReMIR på info@doremir.com.

Katarina Ahlfort

Se hur appen funkar här