Nytt forskningscentrum för fordonsindustrin på plats

Den 13 september invigdes KTH:s nya forskningscentrum för drivlinetillverkning. Foto: Tobias Ohls.

LASTBILAR

Publicerad 2016-09-15

KTH:s nya forskningscentrum ska säkerställa att Sverige även i framtiden behåller ledartröjan inom drivlinetillverkning för tunga fordon. Invigningen den 13 september samlade namnkunniga representanter för både forskning och industrin.

Med tysk hjälp ska Sverige även i framtiden vara världsledande på drivlinetillverkning för tunga fordon i världen. KTH:s nya forskningscentrum, som går under namnet Powertrain Manufacturing for Heavy Vehicles Application Lab (PMH Application Lab), är en del av den visionen. Tillsammans med den tyska forskningsorganisationen Fraunhofer och det svenska nätverket för industriforskning, RISE, ska KTH utveckla morgondagens teknik till motorer, växellådor och axlar i tunga fordon.

Jannik Henser, föreståndare för PMH Application Lab. Foto: Tobias Ohls.

– Branschen står inför nya utmaningar, fordonen ska till exempel väga mindre och ha bättre bränsleekonomi. Till skillnad från grundforskning blir det här verkligen tillämpad forskning, säger Jannik Henser, föreståndare för PMH Application Lab.

Den 13 september invigdes det nya forskningscentret som ligger på KTH Campus i Stockholm - ett evenemang som drog 120 gäster från såväl fordonsindustrin som forskningsvärlden. Partners i projektet är Scania, Volvo och Sandvik som alla hade tunga representanter på plats. Volvo och Scania må vara konkurrenter, men det finns utmaningar som båda vill lösa och då lönar det sig att arbeta tillsammans, menar Jannik Henser som förklarar att parterna även har tillgång till labbet för egna riktade projekt, utan insyn för konkurrenter.

Att samarbete är vägen framåt i industrin är dock alla eniga om, inte minst inför det kompetensskifte branschen står för.

– Det är svårt att ersätta folk i fordonsindustrin idag. Vi måste säkerställa att vi har kompetens. Det klarar vi inte själva, utan kan här göra en insats tillsammans med konkurrenterna. Det här är också ett sätt för oss att koncentrera kunskap, bredda nätverket och få en koppling till KTH, inte minst genom att engagera studenter, säger Jan Ohlsson, Executive vice president group trucks operations på Volvo.

Och han får medhåll av Scanias vd Henrik Henriksson som under det inledande seminariet sade att samarbete är det enda sättet att säkerställa det som är fordonsjättarnas verkliga affär att skapa lönsamhet för sina kunder.

Jannik Henser är stolt över att han tillsammans med Bengt Lindberg, professor i industriell produktion på KTH, få vara värd över ett nytt forskningscentrum som kan spela roll för den svenska samhällsekonomin på ett mer övergripande plan, med hörnpelarna Sandvik Coromant, Scania och Volvo som viktiga export- och kunskapsföretag. Inte minst kommer initiativet att påverka KTH:s blivande ingenjörer.

– Studenterna på bachelor- och masternivåerna kommer under sin studietid att kunna få praktisk erfarenhet i forskningslabbet.

Kanske handlar det också om att bryta föreställningar om vad fordonsindustrin handlar om, vilket påpekades under invigningen av Camillla Engbrink, vice president product management och R&D på Sandvik

– Den är inte mörk och skitig. Vi måste visa studenterna vilket fantastisk industri det är.

Fakta

• Namn: Powertrain Manufacturing for Heavy Vehicles Application Lab – a Collaboration between KTH, Fraunhofer and RISE.
  • Vad: Nytt forskningscentrum på KTH för drivlinjetillverkning.
  • Industripartners: Scania, Volvo och Sandvik Coromant. (Fler välkomnas).
  • Forskningspartners: Fraunhofer Insitute for Production Technology IPT, Fraunhofer Institute for Machine Tools and Forming Technology IWU, Fraunhofer Institute for Industrial Mathematics ITWM (Tyskland) och RISE – Research Institutes of Sweden, Swerea KIMAB, Swerea IVF, Institutionen för industriell produktion på KTH samt Chalmers (Sverige)

Text: Anna Gullers