Privat finansiär bygger studentbostäder på KTH

NYHET

Publicerad 2012-05-29

Entreprenören och hotellägaren Bicky Chakraborty bygger ett hus för studentbostäder på KTH:s campus Valhallavägen. Huset skall utgöra bostäder för studenter inskrivna vid KTH och kommer att omfatta 42 lägenheter. Inflyttning beräknas kunna ske under 2013.

Till höger i bild ser du studentbostadshuset som det kommer att se ut när det står färdigt på Drottning Kristinas väg under 2013. Arkitekt: Thomas Sandell/sandellsandberg

Elite Hotels grundare och ägare Bicky Chakraborty finansierar byggnationen av ett studentbostadshus på KTH:s campus Valhallavägen. Byggnationen kommer att starta redan hösten 2012 med en beräknad inflyttning under år 2013.

En ökad tillgång på studentbostäder är en central fråga för KTH och avgörande för att kunna attrahera såväl nationella som internationella studenter. Bicky Chakrabortys studenthus kommer att utgöra ett särskilt eftertraktat boende då det förläggs centralt på KTH:s campus.

– Bicky Chakrabortys studentbostadshus är ett mycket välkommet tillskott till KTH:s campusmiljö. Tillgången på fina och bra belägna studentbostäder är en avgörande del i konkurrensen om de bästa studenterna, såväl nationellt som internationellt. Därtill kommer huset att i hög grad bidra till att skapa den attraktiva och levande campus-miljö som KTH idag planerar mycket aktivt inför, säger Peter Gudmundson, rektor på KTH.

Bicky Chakraborty.

Bicky Chakrabortys koppling till KTH går ända tillbaka till år 1966 då han först kom till Sverige. Sitt första boende hade han på Körsbärsvägen intill KTH:s campus och Bicky minns dessa år med glädje.

– Studentåren lade grunden för all min fortsatta verksamhet. Jag minns dessa år och den fantastiska gemenskap vi studenter hade med stor glädje. Mitt företag, Elite Hotels, var från början studentägt och vi arbetade med bostäder och social verksamhet för de utländska studenter som kom till Stockholm. Det känns därför som att sluta cirkeln med att nu skapa förutsättningar för att morgondagens studenter ska känna samma glädje och gemenskap i sitt studentliv som jag gjorde i mitt, säger Bicky Chakraborty

Bicky Chakraborty har redan tidigare visat stor generositet gentemot KTH genom 2006 års donation till en professur i produkt- och tjänstedesign.

– Jag ser detta som en logisk fortsättning på mina tidigare engagemang inom forskningen som bedrivs vid KTH. Jag vill också medverka till att höja hotellbranschens anseende i den akademiska värden. KTH är Sveriges främsta tekniska universitet med spetskompetens inom ett flertal viktiga områden.  Att nu kunna stärka denna miljö med nya bostäder för studenterna är oerhört tillfredställande, säger Bicky Chakraborty.

KTH:s ordförande Börje Ekholm, vd för Investor, gläds över nyheten.

– Att kunna erbjuda KTH:s studenter bostäder av detta slag mitt i hjärtat av campus blir en fantastisk tillgång, inte minst i konkurrensen om internationella toppstudenter. Hos de ledande internationella universiteten är studentbostäder på campus en självklarhet och något som spelar en stor roll för vilket val man som student gör, säger Börje Ekholm.

För mer information, kontakta Philip von Segebaden, fundraisingansvarig KTH, på 073 - 378 64 45 eller phvs@kth.se.

Peter Larsson