Christer Fuglesang under arbetet med KTH:s första mooc. (Foto: Ronald Bernette)

Ridån går upp för öppna online-kurser

Fuglesang först ut

Publicerad 2016-04-15

Den 18 april är det premiär för KTH:s moocar. Först ut är Christer Fuglesang med den öppna online-kursen om bemannade flygfärder, Human spaceflight – an introduction.

– Det har varit väldigt spännande att arbeta med detta och är en utmaning pedagogiskt, säger Christer Fuglesang, föreståndare för KTH:s rymdcenter och astronaut.

KTH:s första kurs , som vänder sig till studenter från hela världen, ger en överblick över bemannad rymdfart och innehåller bland annat delar om hur människan påverkas och beter sig i rymden, samt rymdfärdernas historia i en ekonomisk, politisk kontext. Massive open online courses, moocar, görs över nätet.

Studenterna gör denna kurs på sin kammare i drygt 100 länder världen över och interaktion mellan deltagare och lärarteam sker likt i en föreläsningssal öppet och spontant, fast via aktiva forum kopplade till varje enskild lektion.

– Det kändes lite ovant i början. Jag läser ju från en prompter så man blir ju inte så spontan. Koncentrationen gör nog att jag låter lite mer barsk än vanligt. Men det är väldigt fascinerande att tänka att det går ut globalt- det passar ju bra med ämnet, säger Christer Fuglesang.

Efter varje avsnitt får kursdeltagarna testfrågor i anslutning till kursen finns ett digitalt diskussionsforum. Christer Fuglesang kommer också skicka ut veckomejl till studenterna.

– Formatet, som är så koncentrerat, gör att en mooc genererar mycket kunskap per tidsenhet. Det är ett utmärkt komplement till klassisk undervisning, säger Christer Fuglesang.

– Det är alltid kul att vara förstagångsperson och självklart en ära att få göra en mooc för KTH.

Moocen hålls på den globala utbildningsplattformen edX där KTH ingår, sedan i januari, tillsammans med många andra världsledande universitet, däribland grundarna MIT och Harvard. edX har omkring 80 lärosäten runt om i världen som medlemmar och drygt sex miljoner registrerade användare.

– Att vi nu kör igång är väldigt roligt. Moocarna är en del av KTH:s  offensiva satsning på att ytterligare förstärka och komplettera campus-förlagd utbildning med digitala lärmiljöer, säger Eva Malmström Jonsson, KTH:s prorektor och fortsätter:

– Vi hoppas på ett stort gensvar och därigenom att både vår globala synlighet och kännedomen om KTH:s forskning och utbildning ökar.

KTH kommer att göra minst tio moocar de kommande tre åren.

Text: Jill Klackenberg