Robyn i full energi på scen. Foto: Pontus Lundahl

Robyn redo för framtiden

NYHET

Publicerad 2013-11-14

Hallå där, Robyn, som tilldelats KTH:s stora pris. Hur känns det inför pompan i Stadshuset då du ska få ta emot ditt pris på promotionshögtiden?
– Det ska bli roligt att se hur det går till och hur KTH-andan manifesteras vid en sån här prisutdelning. Jag har hört att det kommer ta väldigt lång tid, men jag tror det blir stämningsfullt. Det ska också bli spännande att se min fästman i frack för första gången.

Prissumman är 1, 2 miljoner. Vad ska du göra med pengarna?
– Jag kommer att donera en del av prispengarna för att det känns bra för mig när jag fått ett sånt här ärofullt och stort pris. Jag funderar fortfarande, jag har fått många fina spår och vill utforska dem ordentligt innan jag bestämmer mig. Men jag tittar lite extra på forskning som rör pedagogik och kommunikation. Så fort jag vet vad det blir så meddelar jag er!

Teknik och musik hör ihop – särskilt i flera av dina låtar och i ditt artisteri. Vilken är den viktigaste tekniska uppfinningen?
– Utan elektricitet skulle många andra saker vi tycker är viktiga inte kunnat bli uppfunna. Men så är det ju med hjulet också. Det är svårt att säga vad som är den viktigaste tekniska uppfinningen för det är ju en kedja med upptäckter som har lett fram till nya och hjälpt andra fram på vägen. Jag tycker personligen om uppfinningen internet och så gillar jag att tänka på hur människor med dålig syn påverkades när någon kom på glasögonen och vad det möjliggjorde. Kondomen är också en otroligt viktig uppfinning, utan den skulle världen se väldigt annorlunda ut. Den viktigaste uppfinningen av dem alla kommer vara en hållbar energikälla.

På KTH finns ett studentprojekt där de bygger en robot till din ära som är döpt efter dig. Vad tror du robotar kommer kunna göra om 50 år?
– Jag hoppas att de kommer kunna städa som de kan i sci-fi filmerna!

I ditt artisteri tänjer du på gränserna. Vilken fråga är den viktigaste för dig/mänskligheten för framtiden?
– Miljön och en hållbar inställning till hur vi ska leva på den här planeten. Men det gäller så mycket mer än bara naturen. Det handlar också om hur vi behandlar varandra och ser på varandra som människor. Hur kan vi ta vara på all den energi som vi alstrar under våra liv? När vi har robotar som kommer kunna göra allt det vi inte vill göra själva så kommer vi ha plats för andra frågor än nu. Varför är vi här? Vad är meningen med livet? Jag tror inte att det är att ha den senaste iPhonen i alla fall. Jag skulle tycka att det vore fantastiskt om man kunde utveckla ett hållbart utvecklingssystem för företag i världen. Hur kan det vara lagligt att massproducera produkter utan att kunna bistå med en lösning för hur de produkterna ska återvinnas?

Jill Klackenberg

Läs mer om Robyn och priset