Så ska bil- och byggbransch bli mer hållbar

Två miljoner ton plast kommer från uttjänta fordon bara i Europa varje år.

NYHET

Publicerad 2018-05-15

Ett stort EU-projekt som involverar bland annat KTH, den italienska biltillverkaren Fiat och spanska byggföretaget Acciona träder nu in i en ny fas. Den forskning som sker inom ramen för projektet går ut på att tillverka bland annat hållbara bilinredningar av restprodukter från majs. Behovet är stort: varje år skrotas åtta miljoner bilar bara i Europa där samtliga inredningar består av plast baserad på olja.

Två miljoner ton. Så omfattande är mängden plast i vikt mät som kommer från uttjänta fordon från den europeiska bilindustrin varje år. Plast som mest går direkt till deponi eller förbränning för energiutvinning inom EU.

Francisco Vilaplana, universitetslektor på KTH. Foto: Peter Ardell.

Detta ska forskare från en internationell konsortium med medverkande från Sverige, Spanien, Italien och Belgien ändra på. I det EU-baserade forskningsprojektet BARBARA ska parterna tillsammans utvinna biopolymerer ur restprodukterna från majs. Detta återvunna, hållbara biomaterial ska sedan användas för att tillverka 3D-printade inredningsdetaljer till bilar och byggkomponenter vid huskonstruktion.

– Om vi tittar på varifrån dagens plastprodukter inom bilindustrin kommer så kan vi konstatera att 99,9 procent fortfarande är baserad på olja, säger Andrea Pipino, en av de verksamma inom projektet och anställd vid Fiats forskningscentrum i Turin, Italien.

Francisco Vilaplana, universitetslektor på KTH, är en annan av de forskare som är involverade i projektet. Han berättar att han inte är så förtjust i termer som "dålig plast". Ett material är inte dåligt i sig självt. Det handlar snarast om hur det används, och återanvänds.

– Givet detta finns ett miljömässigt behov av att ersätta dagens oljebaserade plaster mot alternativa biobaserade material. Vårt forskningsprojekt är ett tydligt steg på vägen mot att tillgodose detta behov. Inom ramen för detta projekt strävar vi efter att utveckla prototyper där 25 procent av plasterna består av biobaserat material som härstämmar från avfallet från jordsbruksindustrin. Delar som i steg två sedan kan serietillverkas genom 3D-printing och tillgodose att materialkomponenter i bilar och byggindustri blir mer hållbara under sina livscykler, säger Francisco Vilaplana.

I samband med att forskningsprojektet BARBARA kliver in i nästa fas arrangeras en utställning i KTH:s bibliotek (Salongen) den 22 maj mellan 16:00-18:00. Där kommer representanter från bland annat KTH, Fiat och Acciona involverade i forskningsprojektet demonstrera biobaserade material och additiver, 3D-printade prototyper samt berätta allt om hur deras forskning har potential att förändra bil- och byggindustrin.

Här hittar du mer information om projektet  och här hittar du mer information om plastanvändningen  i Europa och Sverige:

Text: Peter Ardell

För mer information, kontakta Francisco Vilaplana på 08 - 790 99 39 eller franvila@kth.se.