Så ska Norra Djurgårdsstaden bli en succé

Så ska Norra Djurgårdsstaden se ut när stadsdelen är färdigbyggd
Publicerad 2011-05-23

Det första spadtaget till vad som ska bli Norra Djurgårdsstadens har precis tagits. Nu bjuder KTH in journalister till ett lunchseminarium med tillhörande paneldiskussion om ett av de mest långtgående och internationellt uppmärksammade stadsutvecklingsprojekt som finns globalt just nu.

Bygget av de första 682 bostäderna i Norra Djurgårdsstaden, en stadsdel som ska bli Stockholms ekologiska skyltfönster mot världen, har precis påbörjats. År 2030 ska stadsdelen innehålla 10 000 bostäder och 30 000 arbetsplatser, dessutom planeras en modern hamn och färjeterminal. Norra Djurgårdsstaden är därmed ett av Europas största stadsutvecklingsområden.

KTH är högst involverat i arbetet med den nya stadsdelen, och nu bjuder universitet in till en presentation av stadsdelen med tillhörande diskussion.

– Norra Djurgårdsstaden har väldigt ambitiösa miljömål, man går ner på detaljnivå och den individuella energiförbrukningen. Och det är viktigt för att lyckas, att medborgarna och de boende i området är med i arbetet runt miljön, säger Ramon Wyss, ansvarig den av KTH:s fem strategiska forskningsplattformar som anordnar lunchseminariet.

Han tillägger att deltagarna under lunchseminariet exempelvis kommer att redovisa hur Norra Djurgårdsstaden ska nå upp till de ambitiösa miljömålen, bland annat genom olika innovationer och tekniska lösningar. Därefter följer en paneldiskussion och frågestund.

Fakta om lunchseminariet

Deltar gör bland andra Stockholms miljöborgarråd Per Ankersjö, Fortums forsknings- och utvecklingschef Tomas Wall, Ronald Wennersten, professor i industriell ekologi och Lars Nordström, universitetslektor vid avdelningen för industriella informations- och styrsystem på KTH och EU:s expert på smarta elnät.

Lunchseminariet äger rum den 26 maj mellan 12:00 och 14:00 i sal E3, Osquars Backe 14.

Registrering krävs senast tisdag 24 maj.

Här registrerar du dig

Peter Larsson