Till innehåll på sidan

SoundCloud – digital scen för världens alla ljudskapare

Erik Wahlforss ex-jobb på KTH 2006 har i dag vuxit till musikplattformen Soundcloud som i dag används av artister och ljudskapare världen över.

FORSKNING OCH ENTREPRENÖRSKAP

Publicerad 2013-01-14

Nu slipper musikartister som vill sprida sina låtar till olika kanaler det tidskrävande extraarbetet med att ladda upp filer gång på gång.
Enkelheten i ljudplattformen SoundCloud har lockat kunder som superstjärnan Robyn och det svenska musikbolaget Hybris, som släpper popmusik i olika medier.

För ljudskapare som vill dela sina alster med andra finns sedan tidigare internet, e-post och sociala nätverk att tillgå.

Men nu är det enkelt för musiker, band och musikskapare att nå ut i utvalda kanaler genom en enda distributör.

Musikplattformen SoundCloud föddes ur frustrationen som grundarna, KTH-studerande Eric Wahlforss och Alexander Ljung kände när de 2006 saknade ett enkelt sätt att sända och ta emot stora musikfiler över nätet.

– Genom SoundCloud ville vi skapa en audioplattform som gjorde det möjligt för vem som helst att lägga upp, spela in, marknadsföra och dela sitt originalljud på olika sätt via internet, på ett enkelt, tillgängligt och flexibelt sätt, säger Eric Wahlforss.

Ljudskapare kan spela in ljud direkt på sajten, eller via mobilapplikationer, och sedan dela inspelningarna offentligt eller privat. Ljudfilerna kan sändas mellan webbsidor, sociala nätverk och bloggar.

Eric Wahlforss och Alexander Ljung träffades som 26-åringar på KTH 2006.

Alexander Ljung studerade medieteknik vid KTH när han var med och grundade Soundcloud.

– Jag gick industriell ekonomi med programvarudesign som inriktning, och Alex gick medieteknik mellan åren 2003 och 2007, berättar Eric Wahlforss.

– Vi gjorde några kursprojekt tillsammans och insåg att det funkade väldigt bra att jobba ihop. Det slutade med att vi gjorde ett gemensamt ex-jobb under sommaren 2006, då vi var i San Francisco i tre månader och skrev om förtroende på den sociala webben.
 

Har KTH gett stöd till projektet SoundCloud?

– Inget direkt stöd i termer av pengar eller liknande. Däremot har fått mycket stöd av våra handledare Alf Rehn och Terrence Brown, som alltid varit väldigt positiva till det vi hållit på med.

Det som skulle bli en musikplattform utvecklades till att omfatta ljud i allmänhet. Framgången med projektet SoundCloud som snabbt blev självgående, när det visade sig att många människor är beredda att betala för att dela med sig av sina alster och publicera innehåll.

Förutom en tillfällig ekonomisk kris under 2009 har verksamheten stadigt vuxit sig större och starkare.

– De senaste åren har det skett en explosionsartat snabb utveckling, och vi tror på en fortsatt tillväxt. Exempelvis är det ju så att det bara i USA finns 200 miljoner människor som spelar ett instrument, säger Eric Wahlforss.

– Om man sysslar med att skapa ljud är man ju som regel också intresserad av att låta andra få lyssna.

I SoundClouds gratisversion ingår uppladdning av upp till två timmars ljud. Därefter får man stegvis betala för utökat abonnemang.

Vilka är SoundClouds främsta konkurrenter i dagsläget?

– Vi har för närvarande, som tur är, inga direkta konkurrenter som gör precis samma sak som vi själva, säger Eric Wahlforss.

– Det finns artistsajter som tillhandahåller substitutprodukter, som Bandcamp och Topspin, och det finns även sajter för att ”spela-in-via-telefon-och-dela”, som Cinchcast och Audioboo. Men vi är störst.

– Myspace var aldrig en direkt konkurrent, eftersom sajten är konsumentfokuserad medan vk på SoundCloud har fokus på kreatörer.

I dag har SoundCloud enligt Eric Wahlforss tagit över flera artist-communities som tidigare fanns på Myspace.

– Vi ser SoundCloud som ett lätthanterligt kommunikationsverktyg, både internt och externt, säger John Gadnert, en av bolaget Hybris grundare och delägare.

– För vår företagsverksamhet är SoundCloud en viktig distributionskanal utåt, men ljudplattformen är också ett sätt att sprida demos, remixer, ljudfiler mellan oss.

Hybris grundades 2004 och har i dag knutit till sig artister som Juvelen, Jonathan Johansson, Monty, Hell on Wheels, El Perro del Mar, Familjen och Montt Mardié.

– Det är jättebra att kunna rikta musikutskick direkt till exempelvis bloggar, journalister, kritiker, skivbolag och förlag, säger John Gadnert.

Genom SoundCloud kan musikbolaget enkelt växla mellan att hålla vissa filer slutna för vissa mottagare, medan andra filer kan streamas och laddas ner av vem som helst.

Katarina Ahlfort

Hur kan ett tänkt flödesschema för en låtfil se ut?

 1. En användare laddar upp ett ljudspår. SoundCloud fungerar bra för vilken typ av ljud som helst (musik, podcast, ljudinspelning...) i vilket fil-format/längd som helst. Via vårt öppna API kan en mängd applikationer (i nuläget 150 stycken) ladda upp ljud till SoundCloud. Man kan till exempel göra en låt via en iPhone-app, som man sedan enkelt från applikationen laddar upp direkt.

2. SoundCloud ”transkoderar” på mindre än en minut ljudet för streaming och lagrar originalet i ”molnet”.

3. Man kan nu dela ljudet via exempelvis Facebook, och det finns även tillgängligt via SoundClouds öppna API, vilket gör att applikationer kan använda ljudet på olika sätt. Exempelvis kan ljudskaparen bygga sin egen artist-app via ”mobileroadie” eller mastra en låt via Abbey Road Studios. Alla dessa ”apps” använder SoundCloud's öppna API för att flytta/streama/manipulera ljudet på tjänsten.

4. Personen som laddade upp ljudet kan välja att notifieras direkt om någon gillar eller kommenterar ljudet.