Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Studentdrivna arbetsmarknadsmässan Armada tillbaka i fysiskt format

Översiktsbild av mässområdet på Armada med studenter och företagare i samspråk.
På Tekniska Högskolans Studentkårs (THS) arbetsmarknadsmässa Armada knyter tusentals KTH-studenter kontakter med nära 150 företag. Foto: THS.
Publicerad 2022-11-17

Efter att ha genomförts digitalt under två år är det nu dags för Armada på plats på KTH igen. 22–23 november träffas tusentals studenter och nära 150 utställande företag på Sveriges största studentdrivna arbetsmarknadsmässa.

Porträttbild av Filip Rydén.
Filip Rydén, projektledare för Armada. Foto: THS.

Senast Armada  ägde rum på plats på KTH lockade mässan drygt 4000 besökande studenter och 175 företag. Under pandemin när man fick ställa om till digitalt format gick antalet besökare och utställare ner något. Men nu är intresset återigen stort.

 – I år har vi 145 utställande företag och räknar med 4000 besökare, säger Filip Rydén, projektledare för Armada.

Att besöka Armada är ett bra tillfälle för KTH:s studenter att knyta kontakter med potentiella arbetsgivare. De flesta brukar vara i slutet av sin utbildning, det är också då de är som mest intressanta för företagen, konstaterar Filip Rydén.

Meriterande att jobba med Armada

Han har tagit sabbatsår från sina studier i Maskinteknik på KTH och jobbar heltid som projektledare för en projektgrupp med 19 studenter som jobbar ideellt. De lägger ner i snitt 6–7 timmar i veckan under de sju, åtta månader de jobbar med mässan. Men de får också mycket tillbaka för sin insats.

– Framför allt får de praktisk erfarenhet av och en inblick i hur stora projekt är uppbyggda. I projektet som helhet är i år 246 studenter engagerade i olika uppgifter. Eftersom vi är så många i projektet och allt ska klaffa på mässan får de bra träning i kommunikation, samarbete – att jobba i team, ledarskap och att planera fram till slutprodukt, säger Filip Rydén.

Dessutom är det meriterande att ha jobbat med Armada, i synnerhet hos företag som varit med på mässan och som vet vad Armada är, konstaterar han.

– En kompis jag jobbade med i projektgruppen förra året fick jobb på Ericsson via Armada, säger Filip Rydén.

Hållbarhet och mångfald viktigt

När Armada arrangerades digitalt under pandemin lanserades ett nytt inslag, Armada Competition. Där kunde besökarna samla biljetter hos de företag de besökte och sedan delta i en utlottning och vinna priser. I år kommer Armada Competition genomföras fysiskt för första gången.

– Vi har utvecklat en helt ny plattform för det. De företag som är med i Armada Competition kommer att ha någon sorts tävling som studenterna besöker dem kan vara med i. Efter varje besök får de scanna en QR-kod och får de här biljetterna digitalt och deltar i utlottning av priser, säger Filip Rydén.

Armada satsar mycket på hållbarhet och mångfald och har en särskild ansvarig för respektive område. När det gäller mångfald handlar det naturligtvis om en så jämn könsfördelning som möjligt i projektet. Men eftersom KTH är ett universitet med många internationella studenter satsar Armada extra på att inkludera dem.

– Armada är en internationell organisation och vi har mycket internationella studenter i projektet. Det innebär att all kommunikation, internt och externt, är för alla. Så vårt internspråk är engelska. Det gäller också när vi kommunicerar utåt, mot företag och studenter.

Håkan Soold

Armada

Tekniska Högskolans Studentkårs arbetsmarknadsmässa Armada arrangerades första gången 1981. Med sina hundratals utställande företag och tusentals besökande studenter är det den största karriärmässan i sitt slag i Sverige och troligtvis även i Skandinavien. I år arrangeras Armada  22–23 november i Kårhuset, KTH-biblioteket och i KTH Entré på KTH:s centrala campus vid Valhallavägen.

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se
Tillhör: Om KTH
Senast ändrad: 2022-11-17