Studenterna som renar avloppsvatten från antibiotika

Ett studentlag från KTH, KI och Konstfack har utvecklat en metod för att rena avloppsvatten från antibiotika. Bild: iGEM Stockholm
Publicerad 2019-02-04

Varje dag spolas mängder med läkemedelsrester ner i våra toaletter och går ut i avloppsvattnet. Det rubbar balansen i havets ekosystem. Men nu har ett studentlag från KTH, Karolinska institutet och Konstfack tagit fram en metod som kan lösa problemet.

Metoden för vattenrening kallas Biotic Blue. Den är baserad på ett enzym som produceras av jästsvampen Trametes versicolor (Sidenticka) som bryter ner cellulosa, som har en liknande struktur som antibiotika. Studenterna har modifierat enzymet så att det även kan bryta ner och inaktivera antibiotikan och användas till att rena avloppsvatten.

– Problemet var att enzymet bröt ner antibiotikan väldigt långsamt, så vi ville få det att gå snabbare, berättar Josephine Berg, en av medlemmarna i laget och som läser tredje året på KTH:s civilingenjörsprogram med inriktning teknisk kemi.

Svampens DNA innehåller enzymet lackas. Studenterna tog gener från svampen och förde över dem till en typ av jäst som går att odla i labb. De skapade syntetiskt DNA, som sedan modifierades.

Enzymet klipper isär antibiotikamolekylen i småbitar som inte längre är aktiva.

Men enzymet måste också fungera i reningsverk där det passerar stora kvantiteter av vatten.

Om enzymet skulle sköljas ut skulle metoden bli för dyr. Därför kopplades det till magnetiska kulor.

– Tack vare magnetismen fångades kulorna upp och kunde återanvändas i flera omgångar under ett visst antal cykler, berättar Josephine Berg.

Studentlaget iGEM Stockholm.

Reningsmetoden Biotic Blue togs fram förra året i ett projekt där KTH och handledaren Johan Rockberg för fjärde året i rad har varit värd för ett lag av studenter från KTH, Karolinska institutet och Konstfack. I oktober 2018 vann laget första pris med sin reningsmetod i den internationella tävlingen i syntetisk biologi, iGEM i Boston .

Det var studenterna själva som kom med idén att utveckla en metod för vattenrening.

– Vi blev chockade när vi såg att reningsverken inte hade någon metod för att ta bort läkemedelsrester, samtidigt som man vet att fiskar, ja hela ekosystemet påverkas. I vissa fall har det även uppmätts läkemedelsrester i dricksvattnet, säger Josephine Berg.

Handledaren Johan Rockberg tillsammans med några från laget. Foto: Håkan Lindgren

Lagets handledare Johan Rockberg , forskare inom proteinteknologi på KTH, tror att metoden mycket väl kan spridas i större skala i framtiden.

– Skulle det komma ett krav på att rena vattnet från läkemedelsrester så skulle en lösning som den här vara mycket åtråvärd, även om den behöver förfinas, säger han.

Laget har på kort tid har visat potentialen hos reningsmetoden och de även har tagit fram en affärsplan och patentstrategier i samarbete med , konstaterar han.

Läs mer om laget och projektet på deras webbplats  och i KTH Magazine .

Ann Patmalnieks/Håkan Soold

Fakta iGEM

iGEM är en global tävling i syntetisk biologi som anordnas av iGEM-stiftelsen.
2018 tävlade 350 lag som fick presentera sina projekt under finalen i Boston, där MIT, Massachusetts Institute of Technology, var värd.

Teamen ska med hjälp av molkylärbiologiska metoder lösa ett valfritt problem som de själva formulerar, inom till exempel terapi, diagnostik eller miljö.

Flera lag kan få brons, silver eller guldmedalj beroende på hur väl projektet har utförts. Årets lag iGEM Stockholm från KTH, KI och Konstfack fick guldmedalj. Laget vann dessutom första pris i kategorierna ”Best environmental project” och ”Best integrated human practices”. Domaren lyfte särskilt fram hur väl alla lagets deltagare var insatta i alla projektets delar.