Sverige och Kina stärker forskningssamarbetet

NYHET

Publicerad 2012-09-10

På onsdag den 12 september lanseras C-Campus, en storsatsning på ett utbildnings- och forskningssamarbete mellan Kina och Sverige. Ramon Wyss, vice rektor på KTH, berättar att C-Campus innebär en rad fördelar. Bland annat underlättar satsningen gemensamma utbildnings- och forskningsprojekt där båda länder deltar, dels ökar också möjligheten att få anslag både i Sverige, på EU-nivå och i Kina.

Ramon Wyss, vicerektor på KTH.

C-Campus är en IT-baserad samarbets- och kommunikationsplattform som körs i det så kallade datormolnet, det vill säga över internet. Anledningen till satsningen är bland annat krav på en ökad global akademisk närvaro, vilket är ett resultat av en allt mer internationaliserad värld. C-Campus är en gemensam ansträngning som genomförs av KTH och universitetet Tsinghua, ett av Kinas absoluta toppuniversitet som ofta hamnar högt i olika universitetsrakningar.

– Tsinghua och KTH ska använda sig av molntjänster för att förbättra kvaliteten i ingenjörsutbildningen. Virtuella verktyg kommer att påverka utbildningens utveckling framöver och ny teknik kommer att tillåta eleverna att "streama" sina föresläsningar när de vill och var de än befinner sig. Att kunna tillvarata den typ av tjänster kräver stora insatser av lärosäten. Genom ett strategiskt samarbete med Kinas ledande universitet vill båda universiteten bli starka aktörer, säger Ramon Wyss, vicerektor på KTH och involverad i satsningen.

Han fortsätter med att berätta att satsning lanseras i Kina nu på onsdag klockan 13:00 lokal tid. På plats finns bland andra den svenska handelsministern Ewa Björling som är med och inviger C-Campus.

– Denna satsning går bland annat ut på att förbättra ingenjörsutbildningen med hjälp av IT. Att säkra kvaliteten i våra ingenjörsutbildningar. C-Campus gör det lättare för oss att samarbeta. Vi kan parallellt köra laborationer samtidigt på både Tsinghua och KTH med enbart en lärare, och vi kommer att skapa gemensamma kurser och program med Tsinghua via denna plattform, säger Ramon Wyss.

C-Campus ska dock inte bara användas för distansutbildning, plattformen ger också möjligheten att stärka forskningssamarbetet mellan KTH och Tsinghua. Enligt Ramon Wyss handlar det om forskningssamarbeten inom en rad olika områden som energi, material, fordon, informations- och kommunikationsteknik, transport och samhällsplanering.

– C-Campus gör det enklare att söka och få så väl forskningsanslag här hemma i EU som i Kina, säger Ramon Wyss.

Vidare kommer C-Campus att hjälpa till att överbrygga kulturella barriärer, och öka förståelsen för de kulturella skillnader som finns. Plattformen erbjuder dessutom möjligheten att forska om och utveckla nya pedagogiska verktyg och metodiker. Vidare kommer C-Campus att främja miljön så väl som spara pengar.

– C-Campus möjliggör att vi kan jobba mer tillsammans utan att för den sakens skull öka resandet, säger Ramon Wyss.

Han tillägger att den ökade internationaliseringstakten ställer krav på universiteten att vara globala spelare vad gäller utbildning och forskning. Studenternas krav ökar också hela tiden. Således radar Ramon Wyss upp en rad viktiga saker som präglar C-Campus ur ett globalt perspektiv. Satsningen ska stärka studenternas kreativitet, partnerskapet mellan KTH och Tsinghua ska generera nya innovationer, studentprojekt kan i princip vara igång dygnets alla timmar, och företag ska bjudas in så att de kan testa sina senaste tekniker och tjänster inom ramen för samarbetet.

– Ericsson har redan visat intresse för samarbetet och vi diskuterar möjligheten att skapa en tävling för studenterna som deltar, säger Ramon Wyss.

Samarbetet kommer som minst att sträcka sig över tidsperioden 2012-09-12 till 2015-09-12. Sammanlagt kommer de båda universitet att satsa cirka 3 miljoner kronor på C-Campus under dessa tre år.

Du kan läsa mer om samarbetet här:

För mer information, kontakta Ramons Wyss på 08 - 790 84 09 eller wyss@nuclear.kth.se.

Kommentar från rektor Peter Gudmundson

Peter Larsson