KTH:s nya Arkitekturskola invigdes liksom KTH Entré under högtidliga former. (Foto: Marc Feminia)

Upptäckarglädje på nya Arkitekturskolan

ARKITEKTUR

Publicerad 2015-10-13

Det var många inblandade som äntrade podiet under invigningen av Arkitekturskolan och KTH Entré. Konstråd, studentkår, bygg- och fastighetsbolag fanns på plats. Och alla ville dagen till ära säga några väl valda ord.

En som sken ikapp med solen var Anders Johansson, prodekan på Arkitekturskolan. Han hälsade publik och deltagare välkomna och lämnade sedan över mikrofonen till rektor Peter Gudmundson som sade att det var en glädjens dag när Arkitekturskolan äntligen var tillbaka på rätt sida om Valhallavägen.

– Det blir mer samverkan och fler gemensamma aktiviteter med den övriga verksamheten på KTH. Det är berikande för både lärare och studenter, sade Peter Gudmundson.

Katja Grillner, dekanus, betonade betydelsen av att skolan finns mitt i campus. Hon lovordade också de öppna landskapen i byggnaden där studenter, forskare och lärare jobbar tillsammans. Dessutom tyckte hon att det var spännande med en byggnad utan räta vinklar som det är lätt att gå vilse i.

Stadsarkitekten Karolina Kayzer sade grattis till Stockholm för att ha fått en sådan fin byggnad.  Flest skratt blev det när Karin Ahlzén från Akademiska hus kallade byggnaden för en uppkäftig lillasyster med hundraåriga storebrorsor runt omkring.

Nya Arkitekturskolan bjuder på utställning.

Det var också officiell invigning av KTH Entré.

Yvonne Bång-Wahlbäck och Zlatko Mitrovic, från studentservice respektive användarstöd, använde sina minuter på podiet till att tala om den nya sammanhållna entrén som ger ”ett KTH”.  En självklar ingång till skolan för både studenter och för spontana besök samtidigt som det är en mottagning med kvalificerad service.

I KTH Entré var det även premiärdag för fotoutställningen ”Whole Earth?” En utställning som visas på olika campus världen över för att belysa, uppmuntra och inspirera till hållbarhet. Den 15 november arrangerar KTH:s Ingenjörer utan gränser en vernissage och diskussion om utställningen för studenter.

Via en dörr i KTH Entré kommer man rakt in i Arkitekturskolan som välkomnar med röster från taket.  Det är ett konstverk av Jonas Dahlberg. Han ville tillföra något osynligt och tänkte sig sin ljudinstallation lite som röster i huvudet.  Och Magdalena Malm från Statens konstråd sade från podiet att offentlig konst inte bara behöver vara skulpturer på ett torg,

De silvriga bokstavsballongerna framför Arkitekturskolans ingång som bildade orden ”Öppet Hus” hade trasslat sig lite i vinden innan den halvtimmeslånga invigningsceremonin började lida mot sitt slut.

Hur känns det nu?
– Jättekul och ganska skönt, nu kan vi andas ut.  Det är en upptäckarglädje med de nya lokalerna. Och det är viktigt att studenterna tycker om den nya skolan, de är här mest av alla, säger Anders Johansson, prodekanus på Arkitekturskolan.

Festligheterna avslutades med att Promenadorquestern från KTH spelade en instrumentalversion av Madness låt ”Our House”. Uppe på Arkitekturskolans balkong blev det fler och fler besökare som ville njuta av utsikten över stan.

Text: Gerd Eriksson