Rektorsbeslut om betygsättning

I det väntade rektorsbeslutet om att ograderade betyg ska användas för exjobben ingår också ett beslut om att betygskalan för alla kurser ska vara målrelaterad:

"Betyg som sätts ska vara målrelaterade och bestämmas av den studerandes enskilda prestation i förhållande till kursens mål, oberoende av andra studerandes prestationer."

Beslutet säger inte uttryckligen att det måste finnas målrelaterade betygskriterier, men för att den målrelaterade betygsättningen ska vara rättssäker är betygskriterier en rimlig följd av beslutet.

Så som beslutet är formulerat är två vanliga examinationsformer inte längre tillåtna:

  • Tentor där studenterna samlar poäng och poängsumman avgör betyget. Då är inte betyget målrelaterat. Min och Emmas presentationer i kursen ger exempel på hur tentor kan utformas med målrelaterad betygsättning.
  • Projekt där två eller flera studenter samarbetar och betyg sätts på det samlade arbetet snarare än på studenternas individuella prestationer. Det kan vara mycket svårt att hålla isär olika projektmedlemmars bidrag, och om vi gör om projektkurserna till att bli individualiserade tappar vi mycket av poängen med projekt. Här ser jag ingen bra lösning som gör varje students betyg helt oberoende av övriga projektmedlemmars prestationer.

Här är fullständiga rektorsbeslutet.