Kurs-PM för aprilkursomgången 2013

LH 216V Utveckla lärandet med betygskriterier

Detta är en högskolepedagogisk kurs på 1,5 hp för KTH-lärare. Syftet med kursen är att kursdeltagaren ska lära sig att utforma målrelaterade betygskriterier och anpassa examinationen till dessa

Lärandemål för kursen

Efter avslutad kurs ska kursdeltagaren kunna

  • redogöra för hur lärandemål, betygskriterier och examination hänger ihop,
  • formulera målrelaterade betygskriterier för en egen kurs,
  • föreslå hur examinationsmoment ska utformas så att de examinerar enligt uppställda betygskriterier,
  • kritiskt granska egna och andras uppställda betygskriterier,
  • redogöra för olika sätt att väga samman betyg till ett slutbetyg och vilka effekter dessa kan få.

Lärare

  • Viggo Kann, CSC/ECE, kursledare och examinator
  • Anna-Karin Högfeldt, ECE, lärare
  • Emma Lundkvist, Uppsala universitet, gästföreläsare
  • Daniel Hammarberg, CL-student, handledare

Schema

  • fredag 19 april 2013 kl 9-12, Hjärne
    syftet med betygskriterier, lärandemål, examination, betygskriteriers utformning och anpassning till examination, KTHs regler
  • måndag 29 april 2013 kl 9-12, Hjärne
    studentperspektiv på betygskriterier, utvärdering av betygskriterier, betygskriterier i din egen kurs, testning och granskning av betygskriterier, sammanvägning av betyg, fallgropar och tips

Examination

  • Närvaro vid båda undervisningstillfällena.
  • Inlämningsuppgift 1 som lämnas in senast 28 april 2013 kl 24.00.
  • Inlämningsuppgift 2 som lämnas in senast 20 maj 2013 kl 24.00. (senarelagt 5 dagar)

Kurslitteratur

Kursutvärdering

I slutet av första undervisningstillfället görs en tvåminuters miniutvärdering. I samband med inlämningsuppgift 2 görs en skriftlig utvärdering av hela kursen.

Feedback News