Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Viggos delprojekt 2014-2017

Här följer en mer detaljerad lista över Viggo Kanns delprojekt med länkar till ytterligare dokumentation.

Viggos delprojekt 2017

2017 driver jag vidare vissa av delprojekten 2014-2016 (se nedan), bland annat utvärdering av systemet peergrade.io som kan leda till att KTH lägger in det i Canvas samt arbete för att KTH:s lärosalar ska fungera bättre för flexibel undervisning. Jag har också kallat också till kursanalysfestival för alla kurser på CSC, senast 1-2 juni 2017.

Bättre kursplaner och kursinformation

Jag har deltagit i en PU-arbetsgrupp som tagit fram ett förslag till ny kursinformationsstruktur på KTH. Jag leder arbetsgruppen för framtagning av implementationsplan för ny kursinformationsstruktur på KTH.

Jag är med och ger en PU-workshop om lärandemål och kursplaner varje termin och har gett ett pedagogiskt seminarium på CSC om bra lärandemål och en presentation om lärandemål på skolans lärardag hösten 2017.

Jag har en exjobbare som med språkteknologiska metoder har undersökt den pedagogiska kvaliteten hos kursplaner. Resultaten vill jag använda för att försöka lyfta kvaliteten på CSC:s kursplaner.

Högskolepedagogisk vidareutbildning för lärare

Jag ska försöka få lärarna att fortbilda sig pedagogiskt genom högskolepedagogiska kurser, workshoppar och pedagogiska seminarier. Jag leder arbetsgruppen som utreder den "prioriterade frågan" hur man får fler att delta i högskolepedagogisk vidareutbildning, som bland annat tar fram förslag till hur erfarna lärare ska kunna få formell HP-utbildning utan att gå en kurs som är avsedd för nya lärare. Jag arbetar för att en pedagogisk meritstege ska införas på KTH.

Jag håller kursen LH222X Reflekterande undervisning ur ett ämnesperspektiv för datalogilärare. Intresseanmälan skickas till viggo@kth.se Jag påminner också CSC-lärare om att anmäla sig till mina andra högskolepedagogiska kurser, LH216V Utveckla lärandet med betygskriterier och LH221V Examinatorskap för kurser på KTH.

Jag har gett högskolepedagogisk studievägledning till alla TCS-lärare i samband med bemanningssamtalen. 

Jag anordnar pedagogiska seminarier för lärarna på CSC. Under 2017 hölls fem pedagogiska seminarier.

Utveckling av datateknikprogrammet

Jag ska samla alla lärare som håller i grupprojektarbeten på datateknikprogrammet och skapa en progression i grupparbetsfärdigheter genom programmet, samt införa reflektionsmoment i varje projektuppgift. På försök har jag infört en reflektionsuppgift i grupparbetet i datorhistoria i årskurs 2. Som underlag till lärarmötet har jag frågat datateknikstudenterna i alla årskurser om grupparbetsfärdigheter i den obligatoriska enkäten i programsammanhållande kursen.

Våren 2016 bad jag i prosamenkäten alla datateknikstudenter att föreslå förbättringar av datateknikutbildningen. Jag har sorterat och kategoriserat dom nästan 800 förslagen. Tillsammans med PA Örjan Ekeberg och studentrepresentanter har jag valt ut 14 förslag som studenterna får tycka till om i årets prosamenkät. Detta nya arbetssätt, så kallad studentbaserad programutveckling, har jag och Örjan dokumenterat i en poster vid KTH:s SoTL-konferens 2017 och ett konferensbidrag vid den nationella ingenjörsutbildningsutvecklingskonferensen i Göteborg i november 2017.

Viggos delprojekt 2014-2016

KTH:s pedagogiska program

Hösten 2013 tillsattes arbetsgruppen för pedagogiska programmet, som jag är med i. Vi har tagit fram ett förslag till pedagogiskt program som gått på remiss till hela KTH. Dekanus och prodekanus skulle ska lägga fram en slutlig version av pedagogiska programmet för fakultetsrådets utbildningsutskott hösten 2016, men det blev inget av med det. Läget för pedagogiska programmet är därmed oklart.

Kopplat till det pedagogiska programmet är en ny webbkurs i examinatorskap som ska bli obligatorisk för alla kursexaminatorer på KTH. Jag har varit med och utvecklat modulerna bra examination och juridiska aspekter på examination samt kursens examination. Kursen gavs i en pilotversion sommaren 2016 och är från och med hösten 2016 öppen i Canvas. Länk till kursen.

Bra lärosalar

Jag driver skolans lärosalsgrupp som årligen synar D-, E- och F-lärosalarna och speciellt ser till att lärosalarna fungerar pedagogiskt. Jag har också med Per Austrins hjälp utvecklat två tjänster som gör att lärare och studenter kan se vilka lärosalar som är bokade och vilka lärosalar som är lediga. Tjänsterna har blivit mycket populära över hela KTH och har uppdaterats att fungera med nya schemasystemet TimeEdit. Lärosalsgruppen har också varit med och planerat hur salarna D34 och D35 ska förändras till att bli riktigt flexibla lärosalar (skiss). Salarna blev färdiga under hösten 2016.

Jag har varit lärarrepresentant i planeringen av renoveringen av D1, E1 och F2 och planeringen av nya undervisningshuset bredvid V-huset. Jag har även varit bollplank i framtagandet av ny AV-standard för lärosalarna.

Betygskriterier

Jag är med och driver betygskriterieprojektet på KTH - på sikt ska målrelaterade betygskriterier införas i alla kurser. Som ett led i detta har jag utvecklat betygskriterier i två pilotkurser i diskret matematik och kemi och ger den högskolepedagogiska kursen LH216V Utveckla lärandet med betygskriterier tillsammans med Anna-Karin Högfeldt på ECE. Kursen ges tre gånger om året. Många CSC-lärare har gått den, men långt ifrån alla. Jag stöder gärna den CSC-lärare som gått kursen och vill utveckla betygskriterier för sin egen kurs. Jag har på uppdrag av utbildningsutskottet utformat riktlinjer för lärandemål och betygskriterier på KTH.

Pedagogisk idébank och lärarstödswebben

Jag har lagt upp början till en bank med pedagogiska idéer på lärarstödsgruppwebben. Meningen är att lärare ska botanisera i pedagogiska idébanken och låta sig inspireras. För varje idé finns namnet på en lärare på KTH som har prövat den och ofta länkar till ytterligare information. Den som vill lägga till en idé kan mejla viggo@kth.se

Den pedagogiska idébanken ska läggas upp på den nya lärarstödswebben. Jag är också med i en referensgrupp för byggandet av nya lärarstödswebben.

Nytt upplägg för D-programmet vad gäller kommunikation och diskret matematik

I maj 2014 tog jag fram ett förslag till nytt upplägg för delar av D-programmet, där kommunikationskursen i årskurs 1 delades upp i tre delar: en 4,5 hp skrivkurs på hösten i årskurs 1, ett 1,5 hp muntligt moment som del i MVK-kursen i årskurs 2 och ett 1,5 hp moment i vetenskapligt skrivande inom kexjobebt i årskurs 3. Vidare föreslogs att diskmattekursen i årskurs 3 skulle delas upp i två delar, där första 3 hp läggs in i mattebaskursen i årskurs 1, som en förberedelse för framförallt Inda, Logik och Progp.

Förslaget är nu genomfört och nya kurserna ges första gången läsåret 2015/2016. Jag fick i juni 2015 i uppdrag att inrätta den nya kursen DA1600 Ingenjörsmässigt skrivande, som hade fastnat i maskineriet, bland annat på grund av att kurser på mindre än 6 hp måste motiveras skriftligt och att en fullständig kursplan saknades. Jag har också förhandlat med enheten för språk och kommunikation om att den ska ta över kursen från och med hösten 2016 och hjälpt till med flytten av kursen. Jag är också examinator på kursen för att säkerställa att den ges i enlighet med programmets önskemål.

Parallell fackterminologi

Språkkommittén vill att varje kurs ska ha den viktigaste fackterminologin på svenska och engelska samlad i en ordlista på kurswebben, oavsett om kursen ges på svenska eller engelska. Detta försöker jag föra fram och motivera till skolans lärare, så fler och fler kurser har nu en sådan ordlista. En studie av datateknikstudenternas erfarenheter av och uppfattningar om parallellspråkig ämnesterminologi har genomförts våren 2016.

Modulschema på masterprogrammen

Jag är skolans modulschemakoordinator och lägger modulschemat för skolans kurser på avancerad nivå. Jag leder också gruppen av modulschemakoordinatorer i arbetet att genomföra modulschema på alla skolor på KTH.

Programutvärdering

Jag har testat en ny typ av programenkät inom kursen DD2300 Programsammanhållande kurs i datalogi med gott resultat. En mängd (flera hundra) konstruktiva förslag på programutveckling från enkäten har sammanställts och skickats till programansvariga. Enkäten skulle kunna ges även på skolans andra program eller fungera som examensenkät.

Behörighet till datalogimastern

Jag utredde i maj 2015 behörighetskraven för datalogimastern. Kraven som gällt 2014 och 2015 var för låga och har därför höjts på det sätt som utredningen föreslagit till antagningen 2016.

Pedagogisk inspiration till CSC-lärare

Sedan 2014 har jag regelbundet sammankallat ett lärarlag med sex intresserade datalogilärare till pedagogiska diskussioner. Under 2015 har detta genomförts som en högskolepedagogisk kurs på 1,5 hp: Reflekterande undervisning ur ett ämnesperspektiv. En andra omgång av kursen med sex datalogilärare startade i juni 2016 och avslutades i januari 2017. Den som är intresserad av att gå kursen kan kontakta mej.

Vi anordnar pedagogiska seminarier och workshoppar.

Inrättande av kurser och kursplaner

Tillsammans med dom pedagogiska utvecklarna Lasse Wingårdh och Olof Emanuelsson har jag tagit fram ett förslag till hur processen för inrättande av kurser skulle kunna förbättras och kvaliteten på kursplanerna höjas. Förslaget har presenterats för utbildningsutskottet i december 2015. 

Jag hjälper också till och granskar översättningarna av skolans kursplaner.

Kurs-PM och kurswebbar

Jag är med i en arbetsgrupp som har tagit fram riktlinjer för vilken information kurs-PM ska innehålla och vilken information som rekommenderas finnas öppet tillgänglig på kurswebben. Förslagets implementation planeras i en egen arbetsgrupp, se ovan.

Presentationsdatorer till lärare

Under 2015 administrerade jag införskaffningen av 14 små bärbara presentationsdatorer till lärare med mycket undervisning. Lärarna har kunnat välja mellan Windowsplattor med pekskärm och löst tangentbord, Macbook air och små Ubuntudatorer.

Kamratbedömning och kamratgranskning

Våren 2016 anordnade jag ett pedagogiskt seminarium om kamratbedömning med det danska verktyget peergrade.io. Under höstterminen 2016 har jag initierat test av detta verktyg i ett par kurser på och utanför CSC. När kurserna avslutades utvärderade vi och rekommenderade IT-avdelningen att skaffa det som ett tillägg till Canvas. Ett pedagogiskt seminarium om peergrade hölls i april 2017.

Kursanalysgrupper

Under läsåret 2014/2015 har jag kallat till och genomfört kursanalysgruppsmöten för kurserna som ges av lärare på avdelningen teoretisk datalogi. Från och med 2016 anordar pedagogiska utvecklarna regelbundet kursanalysfestivaldagar då alla skolans lärare inbjuds till kollegiala diskussioner om sina kursanalyser. Första kursanalysfestivalen hölls i juni 2016 och den andra i oktober 2016. Nästa festival blir 1-2 juni 2017.

Gruppindelning till kursanalysfestivalerna presenteras på separat sida på denna gruppwebb.

Administratör Viggo Kann skapade sidan 30 januari 2017

Administratör Viggo Kann ändrade rättigheterna 8 mars 2020

Kan därmed läsas av alla och ändras av administratörer.