Visa version

Jämför nästa >

Checklista

1. Titel och sammanfattning

• Titeln beskriver tydligt rapporten.
  • Sammanfattningen återspeglar rapportens innehåll.

2. Inledning

• Frågeställningen är lätt att identifiera, projektets syfte och mål är tydliga.
  • Problemet (och studentens bidrag) är tydligt avgränsat, dess relevans är motiverad och satt i ett sammanhang.

3. Bakgrund

• Studenten visar kännedom om teoretisk bakgrund och tidigare utfört arbete (betydande litteratur nämns och relevant material används).
  • Bakgrunden är sammanhängande och relevant.

4. Metoder

• Val av metod är välmotiverad.
  • Relevanta metoder är tydligt beskrivna och stöds av referenser.
  • Metoderna används korrekt, det tekniska innehållet är på en lämplig nivå.

5. Resultat (objektiva observationer)

• Resultaten uppnådda i projektet är strukturerade på ett logiskt sätt och tydligt illustrerade (tabeller, diagram osv.).
  • Lämpliga dataanalyser eller undersökning har utförts på ett tekniskt korrekt sätt.

6. Diskussion och slutsatser (subjektiva analyser)

• De viktigaste resultaten betonas och utvärderas kritiskt mot bakgrund av studiens antaganden och begränsningar.
  • Projektets resultat tolkas eller diskuteras i ett större sammanhang; åsikter och egna kommentarer är väl underbyggda och stöds av resultaten
  • Slutsatserna är rimliga, konkreta and korresponderar med frågeställningen.

7. Rapporten - generella egenskaper (skriftlig presentation)

• Rapporten är sammanhängande och fokuserad på problemet; projektets mål uppnås och frågeställningen understöds av innehållet
  • Presentationsstilen är väl anpassad till de avsedda läsarna
  • Tabeller och grafer används i rapporten samt hänvisas till i texten, tabellbeskrivning och bildtexter är tydliga och informativa