Visa version

Visa nästa >
Jämför nästa >

Grupphandledning för 30 hp-exjobbare i datalogi vid KTH, CSC

Grupphandledning har det huvudsakliga syftet att underlätta för studenterna att bli klara med exjobbet inom den avsedda tiden. Grupphandledningen bygger på att gruppen har fasta tidpunkter för olika steg inom arbetet med exjobbet och att studenter och handledare alla strävar mot att dessa hålls.

Vad innebär grupphandledning?

En grupp består av upp till fem exjobbare och alla i gruppen har samma handledare.

Grupphandledning innebär att gruppen och handledaren träffas vid ett antal schemalagda tillfällen under arbetets gång och diskuterar exjobben tillsammans. Förutom detta kommer det givetvis att finnas möjlighet att träffa handledaren på egen hand och diskutera exjobbet.

Varje grupphandledningstillfälle har ett speciellt tema och syfte. Inför varje gruppträff ska gruppdeltagarna skicka varandra och handledaren ett dokument som visar på ytterligare ett steg framåt i arbetet med exjobbet. Exakt vad som ska produceras till varje tillfälle meddelar handledaren. Varje gruppdeltagare läser och kommenterar de andra gruppdeltagarnas dokument före mötet.

Det är upp till handledaren att bestämma antalet tillfällen (minst fem och högst åtta) och att schemalägga dem. Handledaren bör ha ett schemaförslag klart till första grupphandledningstillfället, då schemat bör fastställas.

Det är obligatorisk närvaro vid samtliga grupphandledningstillfällen.

Skulle du missa något är det upp till handledaren att bestämma hur du tar igen det.

Hur läggs arbetet i gruppen upp?

Handledaren schemalägger grupphandledningstillfällena och inlämningstillfällena.

Möjlig arbetsgång för exjobb med grupphandledning (pdf 67 kB)

Vilka får grupphandledning?

Vi försöker att ge de allra flesta studenter grupphandledning. Men t.ex. för studenter som gör sitt exjobb utomlands eller inte pratar svenska är det svårt med grupphandledning.

De studenter som påbörjat sitt examensarbete före 1 januari 2010 ska göra färdigt sitt examensarbete som planerat.

Hur fungerar det när CSCs forskargrupper är uppdragsgivare

När en av CSCs forskargrupper är uppdragsgivare fungerar det helt analogt med när exjobbaren har ett företag som uppdragsgivare. Det innebär att exjobbaren har en handledare hos uppdragsgivaren – dvs forskargruppen – förutom grupphandledaren. Handledaren hos uppdragsgivaren får samma roll som handledaren på ett företag. Och precis som handledaren på företaget får han inte betalt med grundutbildningspengar (utan får sköta exjobbshandledningen på forskningstid).

Hur fungerar det med examinator?

Normalt har alla studenter i gruppen samma examinator, som normalt inte är samma person som handledaren. På så sätt fås en bättre åtskillnad av den handledande/stödjande rollen och den bedömande/examinerande rollen.

Hur är det med metodkursen?

De exjobbare som har grupphandledning ska gå på metodkursen. Det är naturligt och lämpligt (men inte ett tvång) att hela gruppen går vid samma tillfälle.

Hur fungerar det med opposition?

Vi räknar med att kritiken och diskussionerna vid grupphandledningstillfällena ska förbättra exjobbarnas förutsättningar att kritiskt granska andras arbete och att göra en bra opposition.
Exjobbare som har grupphandledning ska opponera på en annan exjobbares arbete. Oppositionen ska göras på en exjobbare som inte ingår i gruppen, eftersom exjobbarna inom gruppen redan känner varandras arbeten väl och redan har kritiserat dem.

Normalt kommer exjobbarna i en grupp att opponera på arbeten från den grupp som startade närmast före. Men eftersom alla grupper inte kommer att vara lika stora kommer några att opponera på exjobb utan grupphandledning och några kommer att få en opponent som inte har grupphandledning.

Hur fungerar det med närvaro på forskningsseminarium och på andra studenters exjobbspresentationer

Du är välkommen att närvara på de forskningsseminarier du önskar, men det finns inget krav på att du måste.

Du måste närvara vid tre andra exjobbares presentation av sitt arbete förutom det du opponerar på. Planera så att du gör detta i god tid före din egen presentation så att du kan dra nytta av de erfarenheter du får.

Vad händer om jag halkar efter?

I arbetslivet är det normalt att man gör en tidsplan för projekt och att tidsplanen sedan ska följas. Dock kan det inträffa saker som gör att tidsplanen spricker.

Om du märker att du kommer att halka efter ska du genast kontakta handledaren. Ni får då tillsammans göra en plan för hur du ska tackla problemen så att du så snart som möjligt blir klar med ditt exjobb. Det kan bli aktuellt att flytta till en senare startande grupp.

Din rapport behöver inte vara helt klar till presentationen. Men den måste vara i sådant skick en vecka före presentationen att det går att bedöma kvalitet och göra en fullvärdig opposition på arbetet. Alla avsnitt och alla slutsatser måste således finnas med. Figurer måste finnas och ska gå att förstå. Innehållsförteckning ska finnas.

Det är handledare och examinator som bedömer om rapporten uppfyller kraven för att få presenteras.

Feedback Nyheter