Visa version

Visa < föregående | nästa >
Jämför < föregående | nästa >

Opposition

Vid exjobbseminariet presenteras arbetet av författaren och opponenten ställer frågor. Nedan följer instruktionen för opponenten.

Intresseanmälan

Du anmäler intresse för att opponera genom att meddela exjobbskoordinatorn via e-post. Du kan bara anmäla dig till specifika arbeten. I första hand anmäler du dig till arbeten vars presentation har annonserats ut men du kan också anmäla intresse f exjobb som du vet kommer att presenteras.

I första hand ska du opponera på ett arbete inom samma område som du själv gör exjobb inom, men din examinator kan godkänna att du opponerar på ett arbete i ett annat ämne, om arbetet är tillräckligt närliggande.

Du ska dock aldrig opponera på ett exjobb från samma handledningsgrupp.  Vilka exjobb som kommer att presenteras vid nästa tillfälle framgår av

När du anmäler intresse för opposition, ange gärna flera arbeten och prioritera. Det är vanligt att det kommer flera intresseanmälninar till samma arbete.

Tilldelning av exjobb att opponera på

Exjobbskoordinatorn kommer sedan att tilldela opponent(er) till de exjobb som kommer att presenteras. Med ytterst få undantag är det en opponent per exjobb. Du blir meddelad vilket exjobb du får opponera på via e-post.

Exjobbskoordinatorn meddelar också hur du får rapporten.

Du måste bekräfta att du verkligen tänker opponenera inom en tidsram som anges av exjobbskoordinatorn. Utan klart besked från dig går oppositionen till någon annan.

Förtur

När du är godkänd för presentation av ditt eget exjobb kan du få förtur till opposition. Då kommer exjobbskoordinatorn att erbjuda dig oppositionsplatser innan de erbjuds till övriga exjobbare. Om du vill ha förtur måste du.

• Höra av dig till exjobbskoordinatorn och tala om att du vill ha förtur innan oppositionsplatserna delas ut för den vecka du vill opponera. Du får inte automatiskt förtur för att du själv har anmält dig till presentation.
      • Vara beredd att snabbt svara ja eller nej på ett erbjudande om oppositionsplats. Två svar krävs:
        1. Tala om ifall du är intresserad av ett visst arbete efter att ha läst sammafattningen.
        2. Tala om ifall du vill göra oppositionen efter att ha titta på rapporten.

Skriftlig opposition

Läs rapporten noga och kritiskt. Skriv kommentarer i rapporten. Fyll även i oppositionsprotokollet, som du kan hämta i pdf-format eller Word-format här under.

Skicka sedan det ifyllda protokollet (som PDF-fil) via mail senast kl. 15:00 dagen innan presentationen äger rum till följande personer (e-postadresser till KTH-anställda finns under "Sök anställd" på KTHs startsida):

- Exjobbskoordinatorn
      - Författarens handledare
      - Författarens examinator

Den student som skrivit exjobbet ska också ha protokollet, men först efter presentationen.

Muntlig opposition

Vid presentationstillfället är opponentens roll att stimulera till en konstruktiv diskussion, som gör examensarbetets innehåll, styrkor och svagheter tydligare.

Fokusera därför på att ställa öppna frågor, som gör att presentatören får utrymme att förklara det som varit oklart i rapporten och/eller presentationen.

Opponenten ska också vara aktiv i diskussionen, vilket innebär att det normalt krävs uppföljande frågor och/eller kommentarer till presentatörens svar, och inte enbart separata frågor utan samband.

Tänk på att

• tiden för oppositionen är begränsad (c:a 10 minuter) och det är därför viktigt att fokusera på det viktigaste;
      • oppositionen ska vara intressant för övriga åhörare, så att diskussionen ska vara relevant även för den som inte läst rapporten;
      • detaljsynpunkter och allmänt omdöme om exjobbet lämnas i den skriftliga oppositionen och därför inte behöver upprepas muntligt;
      • oppositionen bedöms av examinator och ska vara väl förberedd och genomförd för att bli godkänd: du ska visa både att du har satt dig in i arbetet för att identifiera svagheter och styrkor, och att du har förmåga att skriftligt och muntligt diskutera ett annat arbete på ett kvalificerat sätt.

Feedback Nyheter