Visa version

Visa < föregående | nästa >
Jämför < föregående | nästa >

Opposition

Vid exjobbseminariet presenteras arbetet av författaren och opponenten ställer frågor. Nedan följer instruktionen för opponenten.

Intresseanmälan

Du anmäler intresse för att opponera genom att meddela exjobbskoordinator när du vill opponera, enklast via e-post. Anmälan ska göras senast måndag kl. 15.00 åtta dagar före presentationen.

I första hand ska du opponera på ett arbete inom samma ämne som du själv gör exjobb inom, men din examinator kan godkänna att du opponerar på ett arbete i ett annat ämne, om arbetet är tillräckligt närliggande och det är brist på oppositionsplatser i ämnet.

Du får gärna ange preferens för något specifikt exjobb om du vet att det kommer att presenteras. Du ska alltså anmäla dig till ett specifikt tillfälle och se till att du är ledig. Ibland är det många som vill opponera och det kan uppstå kö. Planera därför in oppositionen i god tid innan du beräknar att göra din egen presentation. Vilka exjobb som kommer att presenteras vid nästa tillfälle framgår av

Tilldelning av exjobb att opponera på

Exjobbskoordinatorn kommer sedan att tilldela opponent(er) till de exjobb som kommer att presenteras. Med få undantag är det en opponent per exjobb. Exjobbskoordinatorn kommer att försöka att ge dig ett exjobb att opponera på som ligger inom samma område som ditt eget. Du blir meddelad vilket exjobb du får opponera på via e-post.

Koordinator meddelar också hur du får rapporten. I Datalogi, MDI och Tal- och musikkommunikation är det normalt presentantören som skickar dig rapporten i pdf, i Medieteknik hämtar rapporten via Bilda-systemet.

Du måste bekräfta att du verkligen tänker opponera inom 48 timmar, utan bekräftelse går oppositionen till någon annan istället.

Ibland är det många som vill opponera och då finns det risk att det blir det några som inte får något exjobb att opponera på vid det tillfälle som de önskat. Dessa får meddelande om detta via e-post.

Planera in oppositionen i god tid innan du beräknar att göra din egen presentation. Fick du inte opponera vid det tillfälle du anmält intresse för, måste du anmäla intresse igen för ett annat tillfälle. Annars kan exjobbskoordinatorn inte veta om du kan.

Förtur

Om du trots försök i god tid inte lyckas få en oppositionsplats och du är godkänd av handledare och examinator att göra din egen presentation (eller t.o.m. hållit din egen presentation) så kan du få förtur till opposition. Om du vill ha förtur så måste du

• Höra av dig till exjobbsadministratören och tala om att du vill ha förtur innan oppositionsplatserna delas ut för den vecka du vill opponera!
  • Vara beredd att snabbt svara ja eller nej på ett erbjudande om oppositionsplats.

Skriftlig opposition

Läs rapporten noga och kritiskt. Skriv kommentarer i rapporten. Fyll även i oppositionsprotokollet, som du kan hämta i pdf-format eller Word-format här under.

Skicka sedan det ifyllda protokollet (som PDF-fil) via mail senast kl. 15:00 dagen innan presentationen äger rum till följande personer (e-postadresser till KTH-anställda finns under "Sök anställd" på KTHs startsida):

- Exjobbskoordinatorn
- Författarens handledare
- Författarens examinator

Den student som skrivit exjobbet ska också ha det ifyllda protokollet, men först efter presentationen.

Muntlig opposition

Vid presentationstillfället är opponentens roll att stimulera till en konstruktiv diskussion, som gör examensarbetets innehåll, styrkor och svagheter tydligare.

Fokusera därför på att ställa öppna frågor, som gör att presentatören får utrymme att förklara det som varit oklart i rapporten och/eller presentationen.

Opponenten ska också vara aktiv i diskussionen, vilket innebär att det normalt krävs uppföljande frågor och/eller kommentarer till presentatörens svar, och inte enbart separata frågor utan samband.

Tänk på att

• tiden för oppositionen är begränsad (c:a 10 minuter) och det är därför viktigt att fokusera på det viktigaste;
  • oppositionen ska vara intressant för övriga åhörare, så att diskussionen ska vara relevant även för den som inte läst rapporten;
  • detaljsynpunkter och allmänt omdöme om exjobbet lämnas i den skriftliga oppositionen och därför inte behöver upprepas muntligt;
  • oppositionen bedöms av examinator och ska vara väl förberedd och genomförd för att bli godkänd: du ska visa både att du har satt dig in i arbetet för att identifiera svagheter och styrkor, och att du har förmåga att skriftligt och muntligt diskutera ett annat arbete på ett kvalificerat sätt.

Feedback Nyheter