Om värdet av att ha en examen

Varför ska man ta ut sin examen? Många studenter kan uppleva frågan som berättigad. Allra helst om man får erbjudanden från potentiella arbetsgivare långt innan examen ens är nära. Det finns inte bara ett svar utan många på frågan. Nedan hittar du ett urval av de svar jag stött på och som jag tycker är relevanta:

• Om man tar ut en examen visar man både för sig själv och potentiella arbetsgivare att man klarar att landa ett stort och komplext projekt. Vad det är värt för dig själv och din egen självkänsla kan du bara svara på själv. Men jag har själv alltid prioriterat kandidater med examen i anställningsprocesser jag medverkat i.
  • IT-branschen är global. Chansen är stor att du i framtiden kommer att arbeta för arbetsgivare med internationell verksamhet. Om du då vill kunna arbeta utanför EU måste du ofta ha en examen för att kunna få arbetstillstånd i det land där du blir stationerad.
  • Förhoppningsvis får du en bättre löneutveckling. Hos många seriösa arbetsgivare kopplas examen till lön.
  • I många kulturer, även inom Europa, är examen en tydlig merit. Ibland är det också något som krävs för att bli tagen på allvar.
  • Vid lågkonjunkturer, senast vid millenieskiftet, kommer många studenter tillbaka till KTH och vill avsluta sin examen eftersom de upptäckt att formella meriter är värdefulla i kärvare tider. Min erfarenhet är att de tyvärr ofta haft svårt att avsluta sin examen eftersom de hunnit glömma för mycket.

Så min rekommendation är att se till att ta ut din examen och helst på nominell tid.

Administratör Robert Rönngren skapade sidan 7 september 2013

Administratör Robert Rönngren ändrade rättigheterna 19 september 2013

Kan därmed läsas av alla och ändras av administratörer.