Visa version

Visa < föregående | nästa >
Jämför < föregående | nästa >

Språkkommitténs organisation

Språkkommittén inrättades av universitetsstyrelsen 2010. Mandatet gick ut 2012. Från 2013 fick Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande (ECE) i uppdrag att inrätta en språklig referensgrupp som skulle fortsätta språkkommitténs arbete. Gruppen, som även i  fortsättningen kallas språkkommittén, ska bestå av en ordförande som utses av ECE, fyra ledamöter som utses av fakultetsrådet och två studeranderepresentanter som utses av THS.

Språkkommitténs medlemmar

• Viggo Kann, CSC, ordförande
  • Michael Hanke, SCI
  • Richard Nordberg, ECE
  • Andrew Martin, ITM
  • Nina Wormbs, ABE
  • Ivy Wang, THS International
  • vakant, THS doktorandsektionen

Språkkommitténs programförklaring

Språkkommittén ska:

1. definiera vilka nya verksamheter som behövs för att språkpolicyn ska kunna implementeras och uppskatta kostnaderna för detta,
  2. arbeta med ett aktivt upplysningsarbete, främst internt på KTH men också mot andra högskolor och universitet,
  3. bevaka språkfrågorna på KTH och i samhället så att språkpolicyn hålls aktuell,
  4. vara en resurs då viktiga beslut med språkliga aspekter ska tas på KTH,
  5. samla in data om hur språk används på KTH, till exempel undervisningsspråk i kurser på olika nivåer, språk i kurslitteratur, språk i examensarbeten och avhandlingar, språk på disputationer och docentföreläsningar, internationella studenters, doktoranders och lärares språkkompetens,
  6. genomföra utredningar som kan påverka språkpolicyn i framtiden, till exempel nyantagna studenters och nyanställda lärares önskemål om språkkompetens, industrins önskemål om språkkompetens.

Verksamhet

Språkkommitténs tidigare och nuvarande verksamhet finns beskriven på sidan Språkkommitténs verksamhet.

Feedback Nyheter