Examensarbeten/individuell kurs om Nätcoachning

Lärarrollen är under förändring. Att föreläsa är endast en av många kompetenser en lärare bör besitta. Skickliga lärare skapar möjligheter till lärande genom att dra nytta av studenters och elevers kompetens och engagamang. En kompetens som blir allt mer central för lärare och andra som organiserar utbildning är förmågan att dra nytta av tekniska verktyg i syfte att förbättra och skapa mer flexibla möjligheter till lärande. Ett spännande område är hur man kan möjliggöra att studenter och elever får stöd på platser och tider när de som bäst behöver den, exempelvis när man studerar eller gör läxor.

KTH har sedan våren 2009 drivit projektet Mattecoach på nätet där lärarstudenter coachar elever, främst genom att hjälpa dem med matteläxor. För närvarade finns verksamhet vid fyra universitet och sju kommuner i Sverige. Läs mer om projektet här: www.mattecoach.se. I januari 2011 startade Svenskacoach på nätet som arbetar med introduktion till Sverige och svenska språket för ensamkommande flyktingungdomar.

CSC- och ECE-skolan i samarbete erbjuder studenter att genomföra sina examensarbeten (15 hp eller 30 hp) i anslutning till nätcoachverksamheten. Vi är främst intresserade av examensarbeten inom följande områden, men är även öppen för andra förslag:

  • IT-pedagogisk utveckling - Hur bör coachning via nätet genomföras för att leda till förbättrat lärande och ökade genomströmning?
  • Mjukvaruutveckling - Hur ser framtidens verktyg och tekniskt stöd för coachning ut?
  • Databearbetning - Hur kan de stora mängder konversationsloggar som automatiskt lagras utnyttjas som stöd för vidareutveckling av såväl pedagogik som teknik?

Vid intresse, skicka en beskrivning av dig och din eventuella uppsatspartner, till Stefan Hrastinski, stefanhr@kth.se. Det kommer löpande ges möjlighet att göra sitt examensarbete i anslutning till detta projekt.

Eventuellt kan även ges möjlighet för någon/några som är intresserade av webbutveckling att utforma framtidens verktyg för coachning som en del av en individuell kurs.