Till innehåll på sidan

Planering för tillgänglighet i osäkra framtider (TAP)

Städers omställning är av central betydelse för att nå uppställda klimat- och hållbarhetsmål på sätt som uppfattas socialt rättvisa. I projektet utforskas arbetssätt för att bredare beakta både osäkerhet och olika former av tillgänglighet i kommunalt trafikstrategiskt arbete. Tillsammans med sju städer tillämpas scenarioplanering. Riktlinjer utarbetas, som tillvaratar vunna insikter och erfarenheter.

Konventionell trafikplanering, som fortsatt är grundad i prognosstyrning, har inte lyckats nå uppställda hållbarhetsmål. Samtidigt tenderar planeringsdokument att snabbt bli daterade. De brister ofta i beredskap och förhållningssätt till framtida osäkra utvecklingsmöjligheter. Detta projekt syftar till att stärka EU-vägledning för s.k. Sustainable Urban Mobility Plans (SUMPar, eller urbana trafikstrategier) genom två tillägg:

- "Triple Access Planning" (TAP, eller tillgänglighetsplanering), som belyser att framtida hållbar urban tillgänglighet kan nås genom resor och transporter (fysisk mobilitet), markanvändning och lokalisering (rumslig närhet) och telekommunikationer (digital tillgänglighet). Dessa tre sätt att uppnå tillgänglighet formar tillsammans ett "Triple Access System" (eller tillgänglighetssystem).

- Härbärgera osäkerhet. Oförutsebar förändringsdynamik (såsom demografi, ekonomisk utveckling, lokaliseringsval, lagstiftning och regleringar, teknologiska genombrott, förändringar i rese- och transportbeteenden) kan i ökad utsträckning beaktas i urbana trafikstrategier.

Projektet är i hög grad samarbetsorienterat och involverar fallstudier i sju europeiska städer. Med en metodologisk ansats som adresserar teori, praktik, processutformning och tillämpning kommer projektet bidra till vidareutveckling av befintliga EU-riktlinjer för SUMPar. Ambitionen är att stärka resiliens och anpassningsförmåga i urbant trafikstrategiskt arbete genom att vidareutveckla teoretiska insikter och översätta dem till användbara praktiska riktlinjer.

Projektperiod: 2021-2024

Deltagande universitet/företag/aktörer: KTH, Uni. of the West of England, Radboud Uni., Urban Plan. Inst. Slovenia, Uni. of Cagliari. Trafikverket, Transport Scotland. Norrköping, Bristol, Aberdeen, Nijmegen, Utrecht, Nova Gorica, Cagliari.

Samarbete: Consultancy firms: Mott MacDonald, MuConsult

Finansiering: ERA-NET Cofund Urban Accessibility and Connectivity / Energimyndigheten, Formas, Vinnova

Projektledare

Innehållsansvarig:infomaster@abe.kth.se
Tillhör: Institutionen för samhällsplanering och miljö
Senast ändrad: 2022-04-10