Viktig information om lösenordsbyte för ditt KTH-konto
På grund av ökande intrångsförsök mot svenska universitet och myndigheter måste alla användare byta lösenord för både sitt KTH-konto och WiFi Network Secret (eduroam och VPN) senast 3 juni 2024. Därefter nollställs lösenord som inte bytts. Du kan fortfarande byta lösenord via Mobilt BankID eller via besök på KTH efter detta datum.
Använder du inte ditt KTH-konto?
Kontakta
it-support@kth.se
om att du önskar att ditt KTH-konto inaktiveras.
Dessa ärenden hanteras inte som brådskande, men tas hand om så snart som möjligt, tack för ert tålamod!
Steg 1: Byt lösenord på ditt KTH-konto och uppdatera det sedan i dina enheter
För dig med Mobilt BankID byt lösenord på ditt KTH-konto på
www.kth.se/activate
.
Om du saknar Mobilt BankID behöver du besöka
KTH Entré
eller Servicecenter i Flemingsberg, Kista eller Södertälje. Ta med dig
giltig legitimation
.
Läs mer om hur du byter lösenord för ditt
KTH-konto
.
Efter lösenordsbytet är gjort, logga ut på alla enheter (mobiler, datorer, surfplattor) där du använder ditt KTH-konto och logga sedan in på nytt med ditt nya lösenord. Det är extra viktigt att enheter med e-postkonton blir uppdaterade med det nya lösenordet så snart som möjligt. Annars finns det en risk att KTH-kontot blir låst på grund av för många felaktiga inloggningsförsök.
Obs: Om du inte kan logga in med ditt nya lösenord kan ditt KTH-konto blivit tillfälligt låst. Vänta 15 minuter och försök logga in igen.
Steg 2: Byt WiFi Network secret för eduroam och VPN
Ta bort och lägg till eduroam på nytt på dina enheter enligt instruktionerna för
eduroam på KTH
.
Om du använder en VPN-koppling, använd din nya Network secret som lösenord i din Cisco Secure Client VPN-klient på din dator och mobil.
Vanligt förekommande frågor om lösenordsbytet
Ditt KTH-kontolösenord och WiFi Network secret har nu nollställts.
Följ Steg 1 och Steg 2 enligt ovan för att åter få åtkomst till ditt KTH-konto och trådlöst nätverk.
Om du stöter på problem i samband med att du försöker scanna QR koden som leder till att inloggningen når time-out och misslyckas (se bild).
Gör istället ett försök att genomföra hela processen på den enhet där du har BankID installerat. Du väljer då istället alternativet BankID på denna enhet.
Var mycket noggrann med att ange ditt födelsedatum exakt rätt format. Använd med fördel datumväljaren som finns inbyggd i inmatningsfältet.
Prova att genomföra stegen i en annan webbläsare, helst i ett privat (inkognito) fönster.
Kontrollera slutligen att det inte var mer än 24 timmar sedan koden blev utfärdad. Om du befinner dig utanför Sverige och således en annan tidszon så kan det vara nödvändigt att temporärt ställa om den lokala tiden i din enhet till Svensk tid, UTC+1 under vintertid och UTC+2 under sommartid.
I det här fallet ber vi dig skicka ett e-postmeddelande till
it-support@kth.se
.
Nej, du behöver inte byta ditt lösenord om du har aktiverat ditt KTH-konto efter kl.13.00 den 27 maj 2024.
Som nyantagen student till hösttermin 2024 aktiverar du ditt KTH-konto enligt instruktionerna på
KTH-konto
. Du kommet då skapa ett lösenord till ditt KTH-konto.
Observera att reglerna för att aktivera ett KTH-konto kan skilja sig beroende på vilken typ av studier du är antagen till. Läs detta först om du är nyantagen student på KTH,
KTH-konto för nya studenter
.
När du fått bekräftelse på att information uppdaterats så kan ett nytt försök med Mobilt BankID göras.
Om du inte kan logga in i formuläret skicka ett e-postmeddelande till
it-support@kth.se
.
Nej, det behöver du inte. Network secret kommer isåfall att nollställas för ditt konto efter den 3 juni.
Skulle du behöva Network secret längre framöver då kan du generera ett nytt enligt instruktionerna som finns här
Hämta befintligt eller skapa ett nytt eduroam-nätverkslösenord
.