Information om ditt KTH-konto

Här finner du svar på de vanligaste frågorna om KTH konton.

Vad är ett KTH-konto?

Ditt KTH-konto är din identitet i KTH:s centrala användardatabas. Ditt KTH-konto använder du för att få tillgång till de IT-tjänster och system som finns på KTH. Exempel på dessa system är: Personliga menyn, KTH:s centrala e-postsystem, Bilda, KTH:s trådlösa nätverk, Administrativa stödsystem.

Hur får jag ett KTH-konto?

Ditt KTH-konto kan du kvittera ut hos ditt lokala användarstöd. En förteckning av dessa finner du här:
Du måste du uppvisa giltig legitimation.

Kontakta supporten

Hur aktiverar jag mitt KTH-konto?

Om du får en tillfällig aktiveringkod måste du aktivera ditt KTH-konto.

Aktivera KTH-konto

Hur skaffar jag ett nytt lösenord till mitt KTH-konto

Om du redan har användarnamn till ditt KTH-konto, men har tappat bort ditt lösenord, kontakta då ditt lokala användarstöd för att hämta ut ett nytt lösenord.
Vill du byta ditt nuvarande lösenord, så går det göra på denna sida:

Byt lösenord

E-post kopplad till KTH-konto

Till varje KTH-konto skapas det en e-post brevlåda. Standardformat på e-postadressen är ”användarnamn”@kth.se.
Du når brevlådan genom webbgränssnittet webmail.kth.se, eller via en e-post klient på din dator. Inställningarna för de vanligaste e-postklienterna kan du hitta på KTH IT-Supports hemsida.
Man kan välja att inte använda sin brevlåda på KTH genom att vidarebefordra sin e-post till en annan e-postadress. Det gör du via Personliga menyn under ditt eget namn. Observera att KTH:s användarstödsfunktioner inte besvarar frågor om e-postsystem utanför KTH.

Hur skapas KTH-konto (inkl. användarnamn och e-postadress)?

KTH-konto genereras i den centrala användardatabasen baserat på information från två huvudkällor: studiedokumentationssystemet för studenter (Ladok) och personalregistret för anställda (HR+). Överföringen av uppgifter sker varje natt, vilket medför att en ändring i källsystemet blir tillgänglig först nästa dag i den centrala användardatabasen.
Manuell skapning av konton görs endast i undantagsfall för personer med anknytning till KTH men som inte förväntas bli registrerade i varken Ladok eller HR+. Detta görs efter beställning från ansvarig på berörd avdelningen/motsvarande.

Varför har jag fått just detta användarnamnet?

Användarnamnet väljs av systemet för nya användare vid import från källsystemen. Systemet väljer ett oanvänt användarnamn på 2 till 8 tecken baserat på för- och/eller efternamnet, finns det inte lediga kombinationer kan ett löpnummer inkluderas i användarnamnet.

Kan jag byta KTH användarnamn?

Byte av användarnamn görs endast i undantagsfall, med anledning av att det är bara inte den centrala användardatabasen som påverkas. Andra system som har hämtat informationen från användardatabasen uppdateras inte automatiskt vilket kan leda till problem för dig som användare. Följande undantag tas hänsyn till:

  • om användarnamnet är stötande (t.ex. svordom på något språk)
  • om namnet som användarnamnet grundas på har ändrats
  • om användarnamnet bildats på grundval av felstavningar.

Du som användare kan inte själva ändra användarnamn utan måste kontakta ditt lokala användarstöd.

Vad finns det för information om mig i användardatabasen?

Personuppgifter som finns i den gemensamma användardatabasen är framför allt ditt namn och personnummer. Personnumret används restriktivt, till exempel då du legitimerar dig för att få ett nytt lösenord. I övriga system används i stället KTH-ID som unik identifierare (se Vad är ett KTH-ID?).
I användardatabasen finns även uppgifter om grupptillhörigheter, främst hämtat från Ladok (kurser och program) och personalregistret (institutioner och enheter), men även manuellt hanterade grupper förekommer. Dessa grupper ger de behörigheter som du tilldelas i olika system.
Användardatabasen är anmäld till KTHs personuppgiftsombud som föreskrivs i personuppgiftslagen (1998:204) (PuL).

Vad är ett KTH-ID?

Ditt KTH-ID är en unik identifierare i den centrala användardatabasen, KTH-ID har införts för att slippa hanteringen av personnummer. Personnummer är olämpligt att använda eftersom: de inte får hanteras öppet, de kan ändras, en del personer saknar personnummer (t.ex. utländska gäster).
Att ditt KTH-ID är så avigt beror på att de ska vara svåra att gissa, eftersom de till exempel går att använda som e-postadress. Den stora fördelen med en e-postadress som aldrig ändras är att den föras över till andra system såsom Ladok och HR+.
Du som användare behöver inte komma ihåg ditt KTH-ID.

Hjälpte denna sida dig?
Tack för din åsikt!
Till sidans topp