Frågor och svar om Canvas för studenter (FAQ)

Hur loggar jag in? Var finns mina kurser? Vem kan skicka meddelanden till mig? Här har vi samlat några av de vanligaste frågorna och svaren om Canvas.

Hur loggar jag in i Canvas för att se mina kurser?

Du loggar in med ditt KTH-konto . Är du ny student får du ditt KTH-konto med inloggningsuppgifter vid registrering. Läs mer om kursregistrering .

Canvas kommer du enklast till via "Personliga menyn". Gå till www.kth.se. Klicka på "LOGGA IN" uppe i högra hörnet. I den översta menyn väljer du "Kurser" --> "Mina kurser". Du kan också gå via "Tjänster" --> "Lärplattform/LMS (Canvas)" eller använda direktlänken: kth.instructure.com/ .

Om du är extern student utan KTH-konto (exempelvis från Stockholms universitet eller Karolinska Institutet) så måste du be din kursadministratör att skicka ett mail till it-support@kth.se  om att du behöver läggas till manuellt i Canvas och på kursen. Lista över kurs- och studentexpeditioner finns här . När du fått dina inloggningsuppgifter och tillträde till kursen loggar du in i Canvas via denna länk: kth.instructure.com/login/canvas .

Jag har glömt mitt lösenord, vad gör jag?

Är du student med KTH-konto behöver du besöka KTH IT-Support (eller din lokala datorsupport) för att få ett nytt lösenord. Observera att du måste ta med dig giltig legitimation. Om du inte har möjlighet att besöka supporten kan du få hjälp ändå, läs mer här: Få lösenord till KTH-konto .

Är du extern student utan ett KTH-konto går du till kth.instructure.com/login/canvas  och begär nytt lösenord.

Jag hittar inte mitt schema i Canvas, vad ska jag göra?

Ditt schema finns inte i Canvas, utan under "Personliga menyn" när du loggat in på www.kth.se. Däremot finns en "Kalender" i Canvas och kursrummen, den hittar du i vänstermenyn. Klicka i vilken kalender du vill se. I "Kalender" kan läraren själv lägga upp egna händelser som rör kursen. Där finns också information om exempelvis när deadlines på inlämningsuppgifter är.

Hur ställer jag in så jag får aviseringar om vad som händer i mina kursrum?

Du kan få aviseringar ("notifications") om nya meddelanden, nya inlämningar, diskussionsinlägg och mycket annat som du kan vilja ha koll på. Du ställer själv in hur du vill få dina aviseringar (mail, SMS osv) och hur ofta du vill få aviseringar (genast, daglig, veckovis). Vi rekommenderar dig att ägna en stund åt att justera detta i Canvas. Det kan minska risken för att du missar någon viktig information framöver. Läs mer på sidorna Hur lägger jag till en kontaktmetod för att ta emot Canvas-aviseringar som student?  och How do I set my Canvas notification preferences as a student?  eller se filmen Canvas Demo Notifications .

Jag har problem med att ladda upp filer och inlämningar, vad gör jag?

Om du har problem med att ladda upp och även hämta ner filer i Canvas kan du börja med att prova att rensa cachen, Hur rensar jag webbläsarens cacheminne på en dator?  Du kan även prova en annan webbläsare. Hjälper inte det får du kontakta it-support@kth.se .

Vem kan skicka meddelanden till mig?

I Canvas finns "Konversationer", en inbyggd funktion för e-post och meddelanden. I din "Inbox" kan du läsa meddelanden och du kan skicka meddelanden till både lärare och kurskamrater. Du kan bara skicka meddelande till personer som du delar kurs med. Läs mer i Vad är Konversationer?  och se filmen Conversations Overview.

Kan jag använda Canvas i mobilen?

Du kan komma åt Canvas från vilken browser som helst på Android/iOS. Däremot fungerar inte alla funktioner lika bra i mobilens webbläsare som de gör om du använder Canvas från en vanlig dator och webbläsare.

Hur fungerar appen ”Canvas Student”?

Med appen får du uppdateringar om kursen direkt till din telefon. Du kan få notiser då din lärare lämnat respons och kommentarer på en inlämningsuppgift och skicka och ta emot meddelanden till/från andra i kursen. Appen har vissa begränsningar som är viktiga att känna till, exempelvis att ladda upp filer till uppgifter. Läs mer under “Begränsningar i appen”.

Få återkoppling på uppgifter

Se bedömningar och resultat på uppgifter. Kom ihåg att resultaten som du hittar i Canvas och appen är preliminära och inte examinatorns betygsbeslut. Dina slutgiltiga betyg hittar du alltid i Ladok.

Begränsningar i appen

Det finns begränsningar i kalenderhantering, uppladdning av filer till uppgifter och quizar samt att svara på quizar. Dessa funktioner fungerar bäst via webbläsare.

Bra att veta om Canvas-appar!

  • Saknar du KTH-konto kommer du inte att kunna använda appen.
  • Det är Canvas (Instructure) som utvecklar och uppdaterar apparna. KTH ger ingen support eller hanterar frågor om apparna.
  • Ladda hem appen från det ställe du vanligtvis hämtar appar. Där kan du också se de senaste uppdateringarna och buggfixarna.
  • Apparna uppdateras regelbundet. Den senaste informationen hittar du på Canvas egna webbsidor om apparna.

Läs mer: Canvas Student Guide (community.canvaslms.com, på engelska) , Instruktionsfilm om appen Canvas Student (community.canvaslms.com, på engelska)

Hjälpte denna sida dig?
Tack för din åsikt!
Tillhör: Student på KTH
Senast ändrad: 2019-05-21