Hoppa till huvudinnehållet

AD249V Att tävla i arkitektur och stadsbyggnad 7,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan AD249V (VT 2014–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen behandlar följande teman: tävlingsreglerna, deras bakgrund och framväxt; arkitekturkritik och teorier om kvalitet i arkitekttävlingar; arkitekttävlingens nyckelaktörer, skeden och organisation; arkitekttävlingens dokument (inbjudan, program, tävlingsförslag och juryutlåtande); juryns sammansättning, kompetenskraven på dess ledamöter samt deras ansvar i tävlingsprocessen; belysande exempel på genomförda tävlingar.

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att förmedla kunskap om arkitekttävlingen, dess teori och praktik samt dess roll i samhällsbyggandet. I fokus står de tre nyckelaktörerna: arrangören, juryn och de tävlande. Efter genomförd kurs ska deltagarna:

- ha kännedom om arkitekttävlingen, dess historia och regelverk

- kunna tolka och analysera inbjudan, tävlingsprogram och tävlingsförslag

- förstå hur en jury bedömer tävlingsförslag och utser vinnare

- ha trängt in i några av tävlingsprocessens centrala kvalitetsfrågor genom en individuell övningsuppgift

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

60 hp högskolestudier inom arkitektur och samhällsbyggnad

Dokumenterade kunskaper i Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 eller motsvarande.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Meddelas vid kursstart/ To be announced at course start

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • MOM1 - Föreläsningar och seminarier, 5,0 hp, betygsskala: P, F
  • MOM2 - Övningsuppgift, 2,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

För godkänt på hela krävs att båda kursmomenten är godkända, samt 75% närvaro på all undervisning.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Arkitektur, Teknik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd