CH104V Buller och vibrationer i arbetslivet - riskbedömning och utveckling 4,0 hp
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
•Buller
•Vibrationer
•Akuta och långvariga hälsoeffekter
•Arbetsmiljöregler inom området
•Tekniska mätningar av buller och vibrationer
ogränsvärden och riskbedömning
•Anpassade åtgärder
•Projektarbete – riskbedömning buller eller vibrationer
Kursen genomförs till stor del som distansundervisning med inspelade videoföreläsningar och videolektioner (Zoom) med demonstrationer av instrument och seminarier (webbinarier) med diskussion av video- och skriftligt material som studerats inför seminarierna. Laborationer, då man praktiskt använder mätinstrument genomförs på campus. Ett eget projektarbete då studenten genomför en egen riskbedömning av buller utförs självständigt på en arbetsplats eller annan aktivitetslokal (t.ex. idrottshall). Projektarbetet redovisas skriftligt och muntligt (Zoom).
Lärandemål
Kursens övergripande mål är att ge studenten teoretisk och praktisk kunskap generellt om hur arbetsmiljöutveckling bör bedrivas, hur arbetsolyckor kan förebyggas, hur ergonomi kan bedömas och utvecklas, samt specifikt hur buller och vibrationer i arbetsmiljön kan påverka hälsa och prestation, och hur dessa två faktorer kan mätas, riskbedömas och hanteras för att minska riskerna.
Efter genomförd kurs skall studenten kunna:
1.Ge exempel på var i arbetslivet buller och vibrationer förekommer.
2.Beskriva hur buller och vibrationer kan påverka hälsa.
3.Utföra exponeringsmätningar och riskbedömningar av buller och vibrationer enligt aktuella standards.
4.Redogöra för hur risker med buller och vibrationer kan åtgärdas och ge exempel på specifika åtgärder i olika verksamheter (se mål 1).
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
120 hp, alternativt minst 2 års yrkeserfarenhet inom arbetsmiljöutveckling.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LAB1 - Laborationer, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Projektarbete, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- SEM1 - Seminarier, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Skriftlig tentamen, 1,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Seminarier (för kursmål 1-3), (SEM1, 1,0 hp) med obligatorisk närvaro, betygsskala P/F, examinerar kursmålen 1, 2 och 3.
Två (efter obligatoriskt deltagande i laborationer) del-rapporter (LAB1, 1 hp), betygsskala P/F, examinerar kursmål 3.
En skriftlig projektrapport tillsammans med en muntlig presentation, (PRO1, 1 hp), betygsskala P/F, examinerar kursmålen 3 och 4.
Tentamen (TEN1, 1 hp) Betygsskala A-F. Examinerar kursmålen 1, 2, 3, och 4.
Slutbetyget grundas på TEN1 utifrån betygsskala A-F.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.