CH2009 Arbetsliv och hälsa 7,5 hp
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
HT 2023 Start 2023-08-28 fristående studerande
Anmälningskod
10151
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursinnehåll
•Samband ur ett helhetsperspektiv (människa-teknik-organisation, MTO) mellan fysiska, organisatoriska och psykosociala arbetsförhållanden och hälsa.
•Omfattning och effekter av ohälsa orsakad av arbetet för individen, företaget/organisationen och samhället.
•Nationella och globala perspektiv, inklusive hållbarhetsmålen, speciellt mål 8 ”anständiga arbetsvillkor…” och mål 5 ”jämställdhet”.
•Översiktligt om arbetsmiljöarbetet i Sverige med centrala aktörers arbetssätt och roller, inklusive företagshälsovårdens organisation och arbetssätt samt interprofessionellt teamarbete.
•Grundläggande information om lagstiftningen inom arbetsmiljö- och det försäkringsmedicinska området i Sverige.
•Etiska aspekter på arbetsmiljöarbete.
Kursens genomförs med distansundervisning. Kursen genomförs i samarbete med Karolinska Institutet där dess motsvarighet ingår i Magisterprogrammet Arbete och hälsa. Undervisningen inkluderar inspelade videoföreläsningar, litteraturstudier, webbseminarier, grupparbeten, ett projekt med tillhörande redovisning, liksom enskilda inlämningsuppgifter.
Lärandemål
Kursens övergripande mål är att ge studenten grundläggande kunskaper om samspelen mellan fysiska, organisatoriska och sociala arbetsförhållanden och hälsa, samt omfattning och effekter av ohälsa orsakad av arbetet för individen, företaget/organisationen och samhället. Dessa samspel belyses både i ett nationellt och globalt perspektiv, samt i perspektiv från hållbarhetsmålen, speciellt mål 8 ”anständiga arbetsvillkor…” och mål 5 ”jämställdhet”.
Efter genomförd kurs skall studenten kunna:
1.Redogöra för lagar, föreskrifter och regler inom arbetsmiljö- och det försäkringsmedicinska området i Sverige, samt för hur arbetsmiljöarbetet är organiserat i Sverige.
2.Identifiera fysiska, fysikaliska, kemiska och psykosociala riskfaktorer för ohälsa i olika yrken och branscher, samt ge exempel på hur brister kan åtgärdas.
3.Beskriva omfattning och effekter av ohälsa orsakad av brister i arbetsmiljön för individer, företag/organisationer och samhället.
4.Föreslå hur arbetsmiljöarbetet på en arbetsplats bör fokuseras och organiseras utifrån arbetsmiljölagstiftning och aktuell forskning.
5.Reflektera över samband mellan arbetsmiljö och hälsa ur hållbarhetsperspektiv – nationellt och globalt.
6.Diskutera etiska aspekter på arbetsmiljöarbete.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
120 hp inom teknikvetenskap, naturvetenskap, medicinsk vetenskap (inkl Audionom, Fysioterapeut) eller personalvetenskap. Alternativt minst 2 års yrkeserfarenhet inom arbetsmiljöutveckling. Engelska B/6
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PROA - Projektarbete, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- SEM1 - Seminarier, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Skriftlig tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Seminarier (SEM1, 1,5 hp) med obligatorisk närvaro, betygsskala P/F, examinerar kursmålen 1 och 2.
En skriftlig projektrapport tillsammans med en muntlig presentation, (PRO1, 2,5 hp), betygsskala P/F, examinerar kursmålen 1, 2, 4, 5.
Tentamen (TEN1, 3 hp) betygsskala: A, B, C, D, E, Fx, F, examinerar kursmålen 3 - 6.
Slutbetyget grundas på TEN1 utifrån betygsskalan A, B, C, D, E, Fx, F.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.