DH2466 Avancerad individuell kurs i människa-datorinteraktion 6,0 hp
En avancerad kurs i människa-datorinteraktion som utformas individuellt med hänsyn till studentens intressen.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen innebär att studenter med ett specialintresse inom människa-datorinteraktion kan få läsa en individuellt utformad kurs inom det egna intresseområdet. Såväl kursinnehåll som examination utformas individuellt för varje student. Studenten vänder sig först till den som ansvarar för aktuell kompetensinriktning eller annan lärare och därefter till kursansvarig. Kursen ges i mån av resurser och kompetens inom det aktuella området.
Det ges ingen undervisning på kursen.
Lärandemål
Studenten ska efter genomförd avancerad individuell kurs i människa-datorinteraktion (MDI) kunna lösa en design-, utvecklings, utvärderings- eller utredningsuppgift i MDI med begränsad handledning, och rapportera resultatet av denna. Det innebär att kunna:
- Självständigt planera, utföra och muntligt och skriftligt redogöra för och försvara en sådan uppgift inom MDI-området.
- Inhämta och värdera information som är relevant vid uppgiftens genomförande, framför allt tidigare forskning på området.
- Välja ett tillvägagångssätt och utarbeta, följa och följa upp en planering för uppgiftens lösande inom givna resursramar.
- Skriva en läsbar rapport på engelska eller svenska som uppfyller etablerade normer i fråga om struktur, språk och innehåll.
- Visa ökade kunskaper och färdigheter i ett problemområde inom MDI.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Rekommenderade förkunskaper
DH2620 Människa – datorinteraktion, inledande kurs
En fördjupningskurs i MDI t.ex DH2408 Utvärderingsmetoder i MDI, DH2626 Interaktionsdesign 1.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 6,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Eftersom detta är en individuellt utformad kurs varierar examinationsformerna. En skriftlig avrapportering i form av en enkel rapport kan ofta vara lämplig. Kursen rapporteras som Inlämningsuppgifter (INL1; 6 hp).
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Diskuteras med ansvarig för kompetensinriktningen.
Kontaktperson
Övrig information
Ingen undervisning.
Kursen kan påbörjas när som helst under läsåret.
I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se:
http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex